Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBuseth, Lena Haller
dc.contributor.authorSkårvold, Ingvil Lyngen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:36:45Z
dc.date.available2021-09-28T17:36:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:37688967
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784636
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er overgangen fra barnehage til skole, hvor overgangen sees opp mot forebygging og tidlig innsats. Studiens hensikt er å avdekke hvordan det arbeides med overgangen fra barnehage til skole i to kommuners barnehager og skoler, og hvilke føringer kommunene legger for arbeidet. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan arbeider to kommuner med overgangen fra barnehage til skole? Dette er en kvalitativ studie hvor det er benyttet dokumentanalyse for å finne svar på problemstillingen. Analysen ser nærmere på de valgte kommuners dokumenter for overgangen som beskriver deres rutiner knyttet til samarbeid, aktiviteter og lignende. Kommunene er ikke navngitt av hensyn til anonymitet og konfidensialitet. Kommunenes dokumenter og funn i analysen av dokumentene sees opp mot lovverk og styringsdokumenter, samt annen relevant litteratur som omhandler forebygging, tidlig innsats, overganger og samarbeid. Analysen viser at kommunenes dokumenter inneholder mange av de samme punktene, hvor begge kommunene tydeliggjør viktigheten av å iverksette tiltak på et tidlig tidspunkt for å skape en god overgang for alle barn. Barnehager og skoler forsøker å skape en god overgang ved å forberede barna gjennom ulike aktiviteter, inkludere barnas foresatte i prosessen og å øke barnehagers og skolers kjennskaper til hverandre. Dette skal gi barnehager og skoler en mulighet til å skape en overgang preget av sammenheng og trygghet. Begge kommunene er bevisste på at barnehage og skole hittil har hatt for lite kunnskap om hverandre og hverandres innhold, og arbeider for å forbedre dette. For lite kunnskap svekker barnehagers mulighet til å forberede barna på skolestart og skolers mulighet til å bygge videre på barnas kunnskaper og erfaringer fra barnehagen. Barnets foresatte avgjør hvilken informasjon som kan deles mellom barnehage og skole, og dermed påvirker de også barnehagens og skolens muligheter for tilrettelegging i overgangen.
dc.description.abstractThe theme of this task is the transition from preschool to primary school, where the transition is seen up against prevention and early intervention. The purpose of the study is to uncover how work is being done on the transition from preschool to primary school in two different communities, and what guidelines the communities provide for the work. Topic question/problem to be addressed: How do two different communities work with the transition from preschool to primary school? This is a qualitative study where document analysis has been used to find answers to the addressed question. The analysis is looking closely at the selected communities’ documents for the transition, which describes their routines related to cooperation, activities and so on. In consideration of anonymity and confidentiality, the two communities are not being named. The community’s documents and finding in the analysis of the documents are compared with legislation and governance documents, as well as other relevant literature regarding prevention, early intervention, transitions, and cooperation. The analysis shows that the community’s documents contain many of the same aspects, where both communities make it clear how important it is to implement measures at an early stage to create a good transition for the children. Preschools and primary schools try to make a good transition by preparing the children through various activities, including the children’s guardians in the process, and increasing the preschools and primary schools’ knowledge to each other. This will give the preschools and primary schools an opportunity to create a transition characterized by coherence and safety. Both communities in the study are aware that the preschools and primary schools have had little knowledge of each other’s work and content and are working to improve the matter. The lack of knowledge weakens the preschools ability to prepare the children for primary school start-ups and the primary schools’ ability to build on the children’s knowledge and experience from the preschool. The child’s guardians decide what information can be shared between the preschool and the primary school, and in that way the guardians also affect their child’s possibilities for facilitation during the transition between preschool and primary school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan arbeider to kommuner med overgangen fra barnehage til skole?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel