Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorHøyem, Eirin
dc.date.accessioned2021-09-28T17:29:01Z
dc.date.available2021-09-28T17:29:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81750956:38991927
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784423
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven forsket på fenomenet autonomi blant kunnskapsmedarbeidere. Studiens målsetning er å belyse og utvikle ny kunnskap om autonome medarbeidere slik at både medarbeidere og ledere kan mestre bedre i rommet mellom frihet og avhengighet. Det har ledet fram til følgende problemstilling: Hvordan opplever kunnskapsmedarbeidere autonomi? Studien tar utgangspunkt i teorier om autonomi, ledelse, motivasjon, tillit og anerkjennelse. Et av hovedfunnene fra litteraturdelen er at autonomi fremstilles som en svært viktig betingelse for å få motiverte kunnskapsmedarbeidere, hvor mer blir omtalt som bedre enn mindre. Videre funn er at begrepet autonomi i stor grad blir rettet mot selve individet og ikke problematisert hvordan dette oppleves i en arbeidsrelatert kontekst, og hvordan dette påvirker organisasjoner og ledelse av disse. Jeg har valgt en kvalitativ, fenomenologisk metode for å svare på problemstillingen. Datainnsamlingen er basert på intervjuer av seks kunnskapsmedarbeidere i ulike bransjer. Intervjukandidatene er plukket ut med bakgrunn av at de har stor grad av autonomi i arbeidet. Etter analysen, som besto av koding og kategorisering, kom jeg fram til at autonomi rammes inn av fire prosesser. De fire prosessene er handlingsrom, tillit, relasjonskompetanse og anerkjennelse. Disse prosessene oppleves videre gjennom ulike relasjonelle forhold som skapes i samhandlingen mellom leder og medarbeider. Studiens funn og potensial er å verdsette relasjonen mellom leder og medarbeider. Gjennom utforskende dialog gis man mulighet til å gjøre autonomiens handlingsrom passelig romslig, anerkjenne arbeidet og medarbeideren, samt at det gis mulighet for å bygge tillit og trygghet i relasjonen. De fire fremtredende funnene og prosessene vil kunne være verktøy for å reflektere over hvordan man både skal være en god autonom medarbeider og en god leder for kunnskapsmedarbeidere. Det kan være et uforløst potensial i å se at verdien av disse prosessene er av betydning også for autonome, selvdrevne kunnskapsmedarbeidere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen autonome dansen: En studie av kunnskapsmedarbeideres mestring av frihet og avhengighet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel