Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSund, Anne Mari
dc.contributor.advisorGrip, Maja Sandmo
dc.contributor.authorHaugan, Lindis
dc.date.accessioned2021-09-28T17:28:56Z
dc.date.available2021-09-28T17:28:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:72350526:3128182
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784419
dc.description.abstractSAMMENDRAG Bakgrunn: Det antas at 15-20% av barn og unge i Norge, opplever psykiske vansker i løpet av oppveksten. Forskning tyder på at lekser, kroppspress og sosiale media skaper størst utfordringer for ungdom. Hensikten med denne studien er å få et innblikk i hvordan ungdom på ei lita landsbygd opplever hverdagen sin, for å forstå noen av prosessene som skaper mestring og utfordringer. Problemstillinga er «Hvordan opplever ungdom i alderen 14-15 år mestring, forventninger og utfordringer i hverdagen på landsbygda?» Metode: Kvalitativ forskningsmetode er valgt på bakgrunn av problemstillinga og metode er Constructing Grounded Theory (CGT) utviklet av Kathy Charmaz (2014). Metoden er brukt gjennom hele forskningsprosessen fra valg av metode og semistrukturert intervju til drøfting av kjernekategoriene. Studiens informanter er tre gutter og tre jenter. Funn: Funnene nedfelles i seks kjernekategorier som er: 1. Informantene trives og velger utdanning etter muligheter på arbeidsmarkedet i bygda 2. Det er stor variasjon i hvordan utfordringer og mestring oppleves og mestres 3. Uttrykket «bare du gjør ditt beste, så er det bra nok» skaper usikkerhet 4. Eget forventningspress til lekser stresser mest i hverdagen 5. Fritidsaktiviteter oppleves som viktigere enn skole og prioriteres 6. Det er diskrepans mellom opplevelsen av forventningspress og mestring i skolearbeid og trening Diskusjon: Funnene drøftes i lys av utviklingspsykologi, motivasjonsteori, forventningsteori og sosialøkologisk teori. I tillegg drøftes utdanningspolitikk og sosiodemografiske forhold. Konklusjon: Ungdommene forteller at de opplever lite forventningspress fra foreldrene, men har et høyt forventningspress til seg selv i skolearbeidet. De opplever lekser som mest stressende i hverdagen. De uttrykker at fritidsaktiviteter skaper mestringsfølelse og glede, noe som oppleves viktigere enn skole og blir derfor prioritert. Utrykket «bare du gjør ditt beste, så er det bra nok» virker å skape usikkerhet og utfordringer. Nøkkelord: psykisk helse, ungdom, skole, fritid, mestring, forventninger, utfordringer
dc.description.abstractABSTRACT Background: It is estimated that 15-20% of children and youths in Norway, experience mental health difficulties when growing up. Research suggests that homework, body pressure and social media lead to create most of the pressure in a daily basis. The aim of this study is to explore how young people in a small municipality experience their daily life, to understand some of the processes that create success and challenges. My research question is “How do young people, age 14-15, experience mastery, expectations and challenges in everyday life in a small municipality?” Method: Qualitative research method is chosen on the basis of the research question and the method Constructing Grounded Theory (CTG) developed by Kathy Charmaz. The method is applied during the whole research process, from the choice of method and semi-structured interview to discussing the core categories. The informants in the study are three boys and three girls. Findings: The findings are incorporated in six core categories which are: 1. The informants are thriving and choose their education based on possibilities for work in the countryside. 2. Extensive variations occuredin how the challenges and success are perceived. 3. The expression: “As long as you do your best, it’s good enough” creates uncertainty. 4. Their own expectations to succeed with their homework is what creates most of the stress on a daily basis. 5. Leisure activities are looked upon as more important than school and are prioritized. 6. There is a discrepancy between the feeling of pressure and the feeling of succeeding in school work and training. Discussion: The findings are discussed on the basis of development psychology, motivation psychology, expectation theory and social-ecological theory. Educational policy and social-demographic conditions will also be discussed. Conclusion: The young people report that they don’t face a lot of pressure from their parents, but they put a lot of pressure on themselves when it comes to schoolwork. They look at schoolwork as the most distressing part of their daily lives. They explain that leisure activities create a feeling of success, and they experience these activities to be more important than school and are therefore prioritized. The expression: “As long as you do your best, it’s good enough” causes great challenges for some. Keywords: mental health, adolescent, school, leisure, mastery, expectation, challenges
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBare du gjør ditt beste, så er det bra nok. Men, hva betyr det egentlig?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel