Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaasbøll, Jannike
dc.contributor.advisorPaulsen, Veronika
dc.contributor.authorBjørnseth, Johanne
dc.date.accessioned2021-09-28T17:28:53Z
dc.date.available2021-09-28T17:28:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81460740:9421018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784418
dc.description.abstractBarn og ungdom som er under omsorg i barnevernet har økt omfang av psykiske vansker, sammenlignet med jevnaldrende som ikke er i barnevernet. Av de barn og unge som er under omsorg og bor i institusjon, er det mange som er i behov for psykisk helsehjelp parallelt med barnevernets omsorgstiltak (Kayed et al., 2015). Det har vært avdekket et behov for institusjoner som i større grad ivaretar den totale livssituasjonen til disse barna og ungdommene. Det er med bakgrunn i dette opprettet to nye integrerte institusjonstilbud som skal dekke behovet for tverrfaglige tjenester innen psykisk helsehjelp og omsorgstiltak. For å kunne yte god bistand fra et tverrfaglig tilbud, er det enighet om at det er en forutsetning at det foreligger samhandling og samarbeid mellom tjenestene. I denne kvalitative studien er det tatt utgangspunkt i «Følgeforskningen av etablering og drift av nytt institusjonstilbud for barn og unge med behov for langvarig omsorg utenfor hjemmet og samtidig stort behov for psykisk helsehjelp», som er et samarbeidsprosjekt mellom SINTEF og NTNU samfunnsforskning (2018-2019). Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er som følger: Hvilke erfaringer har ansatte ved integrerte institusjoner med tverrfaglig samarbeid? Hovedformålet med studien har vært å studere om organiseringen ved de to nyopprettede institusjonene gir et økt grunnlag for tettere samarbeid og samhandling mellom ansatte i barnevern og psykisk helsetjenester. Transkriberte intervju fra ansatte ved de integrerte institusjonene analyseres ved fenomenologisk-hermeneutisk metode. Funnene i studien viser at særlig stabile og tydelige rammebetingelser, gode organisatorisk struktur og felles metodikk er viktige faktorer for å etablere og ivareta et tverrfaglig samarbeid. De funn som er gjort, viser at de ansatte sine erfaringer underbygges av annen forskning på feltet. Det har vist seg at et tverrfaglig samarbeid kan være utfordrende til tross for at de kjente suksessfaktorene er tilstede, og at individuelle forskjeller hos de ansatte kan ha betydning for det tverrfaglige samarbeidet.
dc.description.abstractChildren and youth in child welfare have a predominance of mental health problems, compared with their peers. This is especially relevant for youth in institutions (Kayed et al., 2015). It has been identified a need for institutions to take care of the overall life situation of these children and youth, and that is why the two new institutional service have been established to cover the need for psychiatry and child welfare expertise. There is an agreement that interaction between interdisciplinary services is a precondition to perform good assistance. This qualitative study is based on «Følgeforskningen av etablering og drift av nytt institusjonstilbud for barn og unge med behov for langvarig omsorg utenfor hjemmet og samtidig stort behov for psykisk helsehjelp», a collaborative project between SINTEF and NTNU samfunnsforskning (2018-2019). The problem in question for this study is: What experiences do employees at integrated institutions have with interdisciplinary collaboration? The main task is to find out whether the organization at the two institutions provides an increased foundation for closer cooperation and interaction between employees in child welfare and mental health services. Transcribed interviews are analyzed by a phenomenological-hermeneutic method. The result of the study shows that stable framework conditions, good organizational structure and common methodology are important factors for establishing and maintaining an interdisciplinary collabroration. The result also shows that the emloyees experiences are supported by other research done in the field. Interdisciplinary collaboration can be challenging despite the fact that the known success factors are present, and that individual differences among the employees could have an impact on the interdisciplinary collaboration.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrfaglig samarbeid mellom barnevern og psykisk helsevern i nytt integrert institusjonstilbud - en kvalitativ studie.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel