Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndenæs, Ellen
dc.contributor.advisorBjørvik, Astrid Tine
dc.contributor.authorHansen, Marita
dc.date.accessioned2021-09-28T17:28:26Z
dc.date.available2021-09-28T17:28:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80372130:24024390
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784405
dc.description.abstractDenne oppgaven bygger på kvalitative intervjuer med foreldre som har et førskolebarn i stammebehandling. Formålet er å synliggjøre foreldrenes stemmer gjennom de synspunkter, erfaringer og opplevelser de har angående stammebehandlingen. I intervjuene kom det fram hvilke erfaringer foreldrene hadde med stammestarten og hvilke reaksjoner de hadde på førskolebarnets stamming. Bekymring, engstelse og skyldfølelse var noen av de følelsene foreldrene kjente på. De visste lite om stamming og hadde et stort behov for å få kunnskap fra logopeden. Kunnskapsformidling fra logopeden til foreldrene virket avgjørende for at de skulle få en større forståelse og oppleve trygghet med hensyn til sin egen rolle i stammebehandlingen med sitt barn. Stammebehandlingen viste seg å ha to aspekter, der det var viktig på den ene siden å ivareta barnet og på den andre siden ivareta foreldrene for å få en best mulig effekt av behandlingen. Dette ble sentralt siden foreldrene hadde en betydningsfull rolle i behandlingsopplegget. I og med at foreldrene hadde en viktig rolle ble det avgjørende at logopeden styrket foreldrenes rolle ved å lytte til dem, gi dem god veiledning og råd om hvordan de skulle møte stammingen. Samtidig var det viktig at foreldrene opplevde at det var rom for refleksjoner under samtalene med logopeden. Anerkjennelse av den jobben de gjorde sammen med barnet, var av stor betydning for foreldrenes engasjement og motivasjon videre i behandlingen. Å ha samtaler alene med logopeden var veldig meningsfullt for foreldrene. Der fikk de mulighet til å stille spørsmål og snakke åpent om sine følelser. Disse samtalene skapte en god relasjon mellom logopeden og foreldrene. Å ha forutsigbare rammer og struktur på behandlingsopplegget var noe foreldrene verdsatte veldig høyt. De forventet at logopeden skulle lede behandlingsopplegget og være tydelig på hvilke mål det var for den logopediske behandlingen. Å ha tydelige mål hjalp foreldrene med å forstå hensikten med behandlingen og hva de skulle ha fokus på hjemme sammen med barnet. Det ble også lettere å vurdere barnets framgang når hensikten med behandlingen var tydelig og når tiltakene var mest mulig konkrete. Det ble mer gjennomførbart for foreldrene i en travel hverdag. Foreldrene satte også stor pris på konkrete råd for å håndtere stammingen hjemme. De ble bevisste på sin egen væremåte og de fikk prøve ut ulike råd, og erfare hvordan dette hadde innvirkning på stammingen hos barnet. Foreldrene fortalte om den gleden de opplevde knyttet til å være aktive deltakere i behandlingen og det med å se en bedring av barnets stamming.
dc.description.abstractThis master`s thesis is based on qualitative interviews with parents with preschool children that are subjected to stuttering treatment. The purpose is to visualize the parents’ voices through their point of views and experiences regarding the stuttering treatment. In the interviews, the experiences the parents had with the onset of stuttering became apparent, along with the reactions they had on their preschoolers stuttering. Worries, distress and feelings of guilt were some of the feelings the parents sensed. They knew little about stuttering and had a huge need for knowledge from speech therapist. The dissemination of knowledge from the speech therapist to the parents seemed decisive in order to give them a greater understanding and experience reassurance with respect to their own role in the stuttering treatment with their child. The stuttering treatment appeared to have two aspects. On one side it was important to preserve the child, and on the other side preserve the parents in order to get maximum effect of the treatment. As the parents had an important role in the stuttering treatment, this became crucial. As the parents had a decisive role, it became vital that the speech therapist strengthened the parents’ role by listening, providing guidance and advices on how to approach the stuttering issue. Simultaneously, it was important that the parents experienced the possibility for reflections during the conversations with the speech therapist. Recognition of their work with the child was of the utmost importance for their engagement and motivation during the period of treatment. One-on-one conversations with the speech therapist were very meaningful for the parents. This was an opportunity to ask questions and discuss freely about their feelings. These conversations created a good relation between the speech therapist and the parents. A predictable framework and structure in the treatment plan was highly appreciated by the parents. They expected the speech therapist to lead the treatment and to be clear on the goals for the speech therapy. Clear goals helped the parents understanding the purpose of the treatment and what they should focus on at home with the child. It was also easier to assess the child’s progress when the purpose of the treatment was clear and when the measurements was as precise as possible. In a busy weekday, this became more feasible for the parents. The parents highly appreciated precise advises on how to handle the stuttering at home. They became cautious of their own behavior and they could test the advices and experience themselves how this influenced the child’s stuttering. The parents told about the joy they felt by being active participants in the treatment, thus seeing improvements in their child’s stuttering.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever foreldre den logopediske behandlingen når de har et førskolebarn som stammer?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel