Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorOlaussen, Malin
dc.date.accessioned2021-09-28T17:28:17Z
dc.date.available2021-09-28T17:28:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81826667:53880967
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784403
dc.description.abstractADHD er den mest utbredte diagnosen blant barn og unge i Norge i dag. Forskere og fagfolk er uenige om diagnosen er underdiagnostisert eller overdiagnostisert. Forskning viser at det er mye feildiagnostisering av ADHD-diagnosen, og at det ofte er andre bakenforliggende årsaker. Disse bakenforliggende årsakene kan gi barn og unge symptomer som ligner ADHD symptomer. Forskning viser også at utredningen ikke er god nok, og at journalene ikke er godt nok dokumenterte. I og med at andre bakenforliggende faktorer som vold, overgrep, omsorgssvikt og psykiske lidelser kan gi like symptomer, kan ADHD-diagnosen være med på å skjule traumatiske hendelser i barn og unges liv. For å sikre en fin og god oppvekst i skole og barnehage, så er det viktig at barna får den hjelpen de trenger. Lærernes holdninger til barnet og diagnosen vil ha mye å si for barndommen. Oppgaven tar for seg om fagfolk er gode nok til å se bak atferden til barn.
dc.description.abstractADHD is the most common diagnosis among children and young people in Norway today. Researchers and professionals disagree on whether the diagnosis is underdiagnosed or overdiagnosed. Research shows that there is a lot of misdiagnosis of the ADHD, and that there are often other underlying causes. These underlying causes can cause children symptoms similar to ADHD symptoms. Research shows that the assessments are not good enough, and that it´s not documented well enough in the medical records. Because other incidents like violence, abuse, neglect or psychiatric disorder cause similar symptoms, an ADHD diagnosis can end up hiding other traumatic incidents a child has experienced. To secure a good and safe childhood in school and kindergarten, it´s important that the children gets the help they need. The teachers attitudes towards the child and the diagnosis will mean a lot for the child's childhood. The thesis will research if the professionals are good enough to look behind a child's behavior.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFeildiagnostisering av ADHD - Er vi gode nok til å se bak atferden?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel