Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNosrati, Mona
dc.contributor.authorFredvik, Linn Husebø
dc.date.accessioned2021-09-28T17:27:46Z
dc.date.available2021-09-28T17:27:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76122964:11606696
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784390
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er hensikten å få fram elevens stemme i forhold til elevenes holdninninger forestillinger og følelser knyttet til matematikk. For å komme fram til det er det foretatt en kvalitativ forsking med intervjue og observasjon som metode. I følge ulike undersøkelser, som TIMSS (2015) er det en negativ utvikling i elevenes holdning og motivasjon i tiden de går på ungdomsskolen. Forskningsspørsmålet er: «Hvordan beskriver elever sine holdninger, følelser og forestillinger om matematikk i første del av 8. klasse og om de opplever en endring i sine holdninger, følelser og forestillinger». For å kunne analysere dette har jeg brukt McLeod (1992) sitt rammeverk om forestillinger, holdninger og følelser. Dette rammeverket blir av flere kritisert for å være for enkelt (Di Martino & Zan, 2010) og ulike forskere har utviklet andre rammeverk. I forhold til min studie har holdningsmodellen til McLeod (1992) passet godt som rammeverk. Modellen er ofte brukt som grunnlag for andre, som Di Martino (2010) og Goldin (2002). Noen av disse er derfor også presentert i oppgavens teoridel. I analysen og refleksjonene rundt dette kan det se ut som det en ganske tydelig elevstemme trer frem. Når elevene som er vant men en ganske tradisjonell matematikkundervisning på barneskolen, møter en mer undersøkende matematikkundervisning, kan dette ha en positiv påvirkning på elevenes holdninger og følelser i forhold til faget.
dc.description.abstractIn this master's thesis, the purpose is to bring out the pupil's voice in relation to the pupils' performances and feelings related to mathematics. In order to achive this, a qualitative research has been carried out with interviewing and observation as a method. According to various surveys, such as TIMSS (2015), there is a negative development in the pupils' attitude and motivation during the time they attend secondary school. The research question is: "How do students describe their attitudes, feelings and beliefs about mathematics in the first part of 8th grade and whether they experience a change in their attitudes, feelings and beliefs". To be able to analyse this, I have used McLeod (1992) his framework on performances, attitudes and feelings. This framework is criticized by several for being too simple (Di Martino & Zan, 2010) and various researchers have developed other frameworks. In relation to my study, the attitude model of McLeod (1992) has been well suited as a framework. The model is often used as a basis for others, such as Di Martino (2010) and Goldin (2002). Some of these are therefore also presented in the theory section of the thesis. In the analysis and reflections around this, it may seem that a fairly clear student voice emerges. When pupils who have experienced a fairly traditional mathematics teaching in primary school meet a more investigative mathematics teaching, this can have a positive influence on pupils' attitudes and feelings in relation to the subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Før hatet jeg matte, nå er det helt greit" En oppgave om holdninger og følelser til matematikkfaget, sett i sammenheng med undersøkende matematikkundervisnig
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel