Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBraseth, Eskil Ahn
dc.contributor.authorNystrøm, Tone Cecilie
dc.date.accessioned2021-09-28T17:27:42Z
dc.date.available2021-09-28T17:27:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76122964:24552334
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784386
dc.description.abstractHensikten med studien er å få et innblikk i hvordan elever resonnerer i matematikk når de sammen diskuterer problemløsningsoppgaver. Jeg har besvart følgende problemstilling: «Hva kjennetegner elever på 8.trinn sine muntlige resonneringer i matematikk når de diskuterer problemløsningsoppgaver i små grupper?» Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på lydopptak og observasjonsnotater av to matematiske samtaler mellom elever på 8.trinn, der læreren har rolle som fullstendig deltager. Utvalget består av totalt seks elever, fordelt på to grupper med tre elever på hver gruppe. En analyse av elevenes resonnering ved bruk av Lithners (2008) rammeverk for kreativ og imitativ resonnering er gjennomført i studien. Videre ble resultatene sammenlignet, med fokus på likheter og ulikheter i elevenes resonneringsprosess og ulike hinder i elevenes resonneringssekvens ble identifisert. Sentrale funn i denne studien er: 1) Elevenes innledende resonnement er imitative. 2) Elevene bruker metakognitive reguleringsferdigheter for å verifisere løsningen og svaret sitt. Manglende reguleringsferdigheter fører til problemer for elevene med å fullføre alle stegene i resonneringsstrukturen. 3) Deler av elevenes resonnering blir ikke verbalisert. Funnene i studien peker på at elevenes resonnering stort sett er imitativ, noe som utfordrer lærere i matematikk når kjerneelementet resonnering og argumentasjon i LK20 skal implementeres.
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to gain an insight into how pupils reason in Mathematics when they discuss tasks that involve problem solving. I have answered the following question: «What characterizes 8th grade students’ oral reasoning in Mathematics, when they, in small groups, discuss problem solving tasks? » The study takes a qualitative approach. The data consist of observations and audio recordings of two Mathematical discussions between 8th grade pupils, where the teacher has the role of full participant. The sample consists of a total of six pupils, divided into two groups with three pupils in each group. Lithner’s research framework of imitative and creative reasoning (2008) was used to analyse the pupils reasoning in this study. Furthermore, the results were compared with a focus on similarities and differences in the pupils reasoning process, and various obstacles in the pupils’ reasoning sequence were identified. Key findings in this study are: 1) The pupils' initial reasoning is imitative 2) The pupils use metacognitive monitoring skills to verify solutions and answers. Lack of monitoring skills leads to problems for pupils to complete all the steps in the reasoning structure. 3) Parts or pupils’ reasoning are not communicated verbally. The findings of this study indicate that the pupils' reasoning is largely imitative, which challenges teachers in Mathematics when the core element Reasoning and Argumentation in LK20 is to be implemented.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleResonnering i matematikk - en kvalitativ studie av ulike strategier brukt av elever på 8.trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel