Digitalisering av prøvesvar
Abstract
Dagens praksis på tilgang på prøvesvar for revmatologiske pasienter i primær- og spesialisthelsetjenesten er både ulik og begrenset, og forbeholdt rekvirerendelege. Praksisen er at noen pasienter får prøvesvarene sine fra rekvirerende lege, mens andre må selv kontakte rekvirerendelege for å få de. Dagens praksis er med på å skape forskjeller blant pasienter, da noen pasienter får svar på prøver tatt og andre ikke. Videre finnes det ikke en felles elektronisk løsning på tilgang på prøvesvar som alle pasienter kan benytte seg av, hvor alle prøvesvar fra alle instanser foreligger.
Ved å utføre fokuserte intervjuer i form av elektronisk spørreundersøkelse av revmatikere som er medlemmer av Norsk Revmatikerforbund, ble det undersøkt om revmatikere er fornøyde med dagen praksis på tilgang på prøvesvar. Det ble også undersøkt om revmatikernes behov og ønsker ved en digitalisert tilgang på prøvesvar, og deres behov og ønsker når det gjelder rapportering og kommentar av prøvesvar ved utgivelse.
Dagens praksis på tilgang på prøvesvar er ikke optimal, da ikke alle revmatikere får svar på prøver tatt. De mest fornøyde revmatikere er de som får svar på prøver tatt, og gjerne med en enkel og forståelig kommentar på prøvesvarene. De minst fornøyde revmatikere er de som aldri eller nesten aldri får svar på prøver tatt med kommentar fra rekvirerende lege, og må selv kontakte rekvirerendelege for å få svar på prøver tatt.
Ved digitalisert tilgang på prøvesvar ønsker revmatikere en sikker og brukervennlig løsning. Helsetjenesten prøvesvar ønskes tilgjengelig via portalen helsenorge.no, der hvor alle prøvesvar fra alle instanser ligger samlet. Rapporten på prøvesvarene skal innholdet referanseområde for å se om resultatene er innenfor eller utenfor normalen. Unormale prøvesvar skal utheves med rød farge/stjerne eller begge deler, for å indikere at det er et unormalt prøvesvar. Prøvesvarene skal kommenteres på en forståelig måte, og tiltak foreslås der det er behov. Utfyllende informasjon om analysene og mulighet til å se historiske prøvesvar og trender, er ønskelig å ha med i løsningen av revmatikere. Mulighet for digital kommunikasjon med rekvirerendelege mens revmatikere er innlogget på prøvesvarene, og SMS varsling via helsenorge.no når prøvesvarene foreligger er også ønskelig av revmatikere. Mulighet for utskrift av prøvesvarene, og radiologiske prøvesvar etterlyses av revmatikere. Current practice of access to test results for rheumatology patients in the primary and specialist health services is both different and limited, and reserved for the requesting doctor. The practice is that some patients receive their test results from the requesting doctor, while others have to contact the requesting doctor themselves to get them. Today's practice helps to create differences among patients, as some patients receive answers to samples taken and others do not. Furthermore, there is no common electronic solution for access to test results that all patients can use, where all test results from all instances are available.
By conducting focused interviews in the form of an electronic survey of rheumatologists who are members of the Norwegian Rheumatism Association, it was investigated whether rheumatologists are satisfied with todays practice on access to test results. It was also investigated about the rheumatologists' needs and wishes for a digitized access to test results, and their needs and wishes regarding reporting and commenting on test results at publication.
Current practice of access to test results is not optimal, as not all rheumatologists receive answers to tests taken. The most satisfied rheumatologists are those who get answers to tests taken, and preferably with a simple and understandable comment on the test results. The least satisfied rheumatologists are those who never or almost never receive answers to samples taken with a comment from the requesting doctor, and must contact the requesting doctor themselves to get answers to samples taken.
With digitized access to test results, rheumatologists want a safe and user-friendly solution. The health service test results are requested to be available via the portal helsenorge.no, where all test results from all instances are gathered. The report on the test results should contain a reference area to see if the results are within or outside the normal range. Abnormal test results should be highlighted in red or a star or both, to indicate that there is an abnormal test result. The test results must be commented on in an understandable way, and measures are proposed where necessary. Supplementary information about the analyzes and the opportunity to see historical test results and trends is desirable to include in the solution of rheumatologists. Opportunity for digital communication with the requesting doctor while rheumatologists are logged in to the test results, and SMS notification via helsenorge.no when the test results are available is also desirable for rheumatologists. Possibility of printing the test results, and radiological test results are requested by rheumatologists.