Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Arve
dc.contributor.authorRamos, Wilbert
dc.date.accessioned2021-09-28T17:27:33Z
dc.date.available2021-09-28T17:27:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:75355922:75548342
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784382
dc.description.abstractUndervanns olje og gassindustrien har en tendens til å unngå innføring av nye teknologier som ikke har vært i brukt før. Grunnarbeidet, og prosessen for at utvikle en ny produkt og system kan være kostbar, utfordrende og potensielt kunne ende opp med selve skrapingen av teknologien, dette fordi det kan være veldig vanskelig å få kunder med i utviklingsfase eller som vil bruke den i slutt fasen. Derfor er det et behov for en strategi som vil øke suksess graden for innføring og bruk av nye teknologier i undervanns olje og gassindustrien. Hvordan kan man sørge for at en ny teknologi formes etter kundens forventninger (intern teknisk standarder) og / eller sørge for at kundenes forventninger blir formet i henhold til en ny teknologi? Uansett, resultatet blir at man minsker risikoen for å ikke ha kunder som vil bruke den nye teknologien i eksisterende felt eller nye felt. Konvensjonelle strategier krever produktmarkedsføring dvs. når produktet er tilgjengelig eller i en akseptabel TRL, markedsføringen begynner med å introdusere, opplære, overbevise og selge til potensielle kunder, dette er en utfordrende, tidkrevende og ikke minst ressurskrevende strategi. På den andre siden, det er jo også tid og ressurskrevende for olje og gass operatører å implementere nye teknologier. Derfor det kan ta sin tid før en ny teknologi er tatt i brukt selv om den er kostnadseffektiv. Etablerte verdenskjente olje- og gass operatører som Total, Shell, Exxon, Equinor, Aker BP, etc, har et sett med spesifikke interne standarder som leverandører må forholde seg til. Dette representerer en utfordring for den konvensjonelle strategien for markedsføring av nye produkter, fordi den nye produktet skal oppfylle hver av de interne standardene som hver operatør eier. Til slutt blir det sånn at hvert produkt blir spesifikt til hver operatør og i verste fall produktet skal ikke kunne introduseres til andre operatører. For leverandører som Akersolution, NOV og TechnipFMC som har et bredt kunnskap og kompetanse innen subsea produksjonssystemer, mulighetene for å øke hastigheten av innovative produkter er ganske enorm, og hvis man har en strategi som får kunder å bli med på forhånd for at sikre veien til salg av de nye teknologiene, da resultatet for suksessen til nye teknologier maksimeres.
dc.description.abstractThe subsea oil and gas industry is a reluctant industry which tends to avoid the introduction of new technologies which do not have a field proven history. Laying the groundwork to benefit from new developed products, systems can be costly, challenging and potentially could end up in failure as it is very difficult to get customers onboard. Therefore there is a need to context a strategy to increase the success rate of new technologies being used in subsea fields. How to ensure that new technologies are shaped according to clients expectations (internal technical standards) and/or ensure that clients’ expectations are shaped according to new technologies therefore minimizing the risk of not having customers who are eager in using new technologies in existing fields or new development fields. Conventional strategies require product marketing i.e. once the product is available or at least in an acceptable TRL then the journey to introduce, educate, convince and sell to potential customers is started which is challenging, time and resource consuming. On the other side, for oil and gas operators to implement new technologies it is also time and resource consuming for them to be able to digest new ideas and technologies. Therefore it may take some time before new technologies can be implemented even if they are cost efficient. Established worldwide subsea oil and gas operators like Total, Shell, Exxon, Equinor, Aker BP, etc, have a set of specific internal standards that suppliers need to comply with. The last presents a challenge to the conventional strategy for marketing new products, i.e the new product shall comply with each of the internal standards that each operator owns. It derives, best case, in specific products per operator and worst case being unable to introduce the new product to specific operators. For a supplier like Akersolution, NOV and TechnipFMC which have broad spectrum of competence within subsea production system, the possibilities to increase the rate of innovative products is quiet huge and having a strategy on how to get onboard customers a priori thereby assuring the path is prepared for new technologies to be sold, will maximize the rate of new technology success.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAdoption of new technology in the subsea oil and gas industry
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel