Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.author
dc.date.accessioned2021-09-28T17:26:57Z
dc.date.available2021-09-28T17:26:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:72143768:22425544
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784373
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å belyse betydningen av sosiale støtten i det som for flere kan oppleves som et utfordrende arbeidsliv. Dette er belyst gjennom problemstillingen: «Hvordan opplever medarbeidere den sosiale støtten på sin arbeidsplass?». Studien tar utgangspunkt i House (1981) sin teori om sosial støtte gjennom emosjonell støtte, informasjonsstøtte, instrumentell støtte og evaluerende støtte. Samtidig har jeg valgt å belyse hvordan sosial støtte bidrar til å dekke grunnleggende behov som mestring og tilhørighet. Studien har en kvalitativ tilnærming og kvalitativ forskningsintervju er benyttet. Fire medarbeider, tilhørende en norsk avdeling, i et internasjonalt selskap har deltatt i studien og gjennom dybdeintervjuene gir de gode beskrivelser av sine erfaringer og opplevelser med sosial støtte i organisasjonen. Resultatene indikerer at informantene i denne studien opplever at sosial støtte er av stor betydning for å dekke grunnleggende behov som tilhørighet og mestring, og at sosial støtte fra riktige mennesker er av betydning for redusering av yrkesstress, forbedre helse og buffereffekten av stress på helsen (House 1981).
dc.description.abstractThe aim of this study is to highlight the importance of social support in what can be experienced as a challenging work life by many. My research inquiry was: How do coworkers experience the social support at their workplace? The study is based on House (1981) theory of social support through emotional support, informational support, instrumental support, and appraisal support. At the same time, I have chosen to shed light on how social support contributes to meeting basic needs such as coping and belonging. The study has a qualitative approach and qualitative research interviews are used. Four employees, belonging to a Norwegian department, in an international organization have participated in the study and through the in-depth interviews they give good descriptions and experiences with social support in the organization. The results indicate that the informants in this study experience that social support is of great importance to meet basic needs such as belonging and coping, and that social support from the right people is important for reducing occupational stress, improving health and the buffer effect of stress and health (House 1981).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie om medarbeideres opplevelse av sosial støtte. «Det handler vel om et samhold, og å være en del av noe.»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel