• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital Platform Entry Strategies A Sustainability Approach

Fjeldstad, Trude Johanne Haugen; Flornes, Kristin Margrethe; Hole, Anders Teigen; Kvasbø, Audun
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2784371
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver [370]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven studerer vi inngangsstrategier for digitale plattformer og hvilken rolle bærekraftreguleringer kan spille. Gjennom intervjuer med ledere fra et norsk start-up selskap gir studien innsikt i oppstartsfasen til en digital plattform. Motivasjonen til selskapet var å tilby en bærekraftig løsning for overskuddsvarer i byggevarebransjen. De foreslo en løsning som skapte inntekter samtidig som den reduserte lageret av overskuddsvarer for partnerne. Forbrukerne fikk tilgang til nye byggevarer til sterkt reduserte priser. Varer som ikke ble solgt lokalt kunne nå nye kunder gjennom plattformen.

I tillegg til en løsning for problemet med overskuddsvarer, la plattformeierne vekt på fremtidige bærekraftreguleringer i sin kommunikasjon med mulige partnere på tilbudssiden. Når EUs handlingsplan for sirkulær økonomi trer i kraft, vil kasting av varer som ikke går ut på dato bli forbudt. Kjøpere på etterspørselssiden av plattformen ble tiltrukket av gode tilbud og tilgang til varer av høy kvalitet. Kjøperne var likegyldige til plattformens bærekraftprofil.

Et lite, men dedikert team, klarte å etablere en vellykket plattform mindre enn ni måneder etter lanseringen. Oppgaven utforsker i detalj stegene og de strategiske beslutningene som ble tatt for å få dette til.

Innsikten fra studien kan ha verdi for ledere som er i ferd med å etablere en digital plattform med et bærekraftperspektiv.

Studien viser at bærekraftsregulering og rapporteringskrav bidro til å skape økonomiske insentiver for endring i mer bærekraftig retning i dette tilfellet. Selv en forventning om fremtidige reguleringer og krav frembrakte endring mot en mer bærekraftig forretningsmodell.
 
This thesis studies entry strategies for digital platforms and explores the role of sustainability regulations. Through interviews with managers from a Norwegian start-up, the study provides qualitative empirical data on the start-up phase of a digital platform. The motivation of the firm was to provide an environmentally sustainable solution for waste in the retail part of the building and construction industry. The firm proposed a solution that solved the problem of surplus goods and turned them into income. Consumers got access to heavily discounted professional tools and materials. Surplus goods with no or few local buyers reached new customers on the platform.

In addition to an attractive value proposition for their partners, the platform owners emphasized future sustainability regulation in their communication with potential supply side partners. When EU’s Circular Economy Action Plan is implemented “the destruction of unsold unperishable goods” will be banned.

Buyers on the demand side of the platform were attracted by the bargains and high-quality products. They were indifferent to the sustainability mission of the platform.

A small but dedicated team with the right capabilities managed to establish a successful platform less than nine months after the initial launch. The thesis explores in detail the steps and strategic decisions to make this happen.

The lessons learned from this case study can provide useful insight for managers who are about to embark on a journey with sustainability-oriented platforms.

The study shows that regulation and reporting requirements created incentives for sustainability transition in our case. Even the anticipation of future regulation and requirements created the necessary sense of urgency for a change towards a more sustainable business model.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit