Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTøndel, Gunhild
dc.contributor.authorAlne, Tove
dc.date.accessioned2021-09-28T17:26:54Z
dc.date.available2021-09-28T17:26:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:72145750:30135089
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784369
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet med utgangspunkt i Stendi som yter helse og omsorgstjenester for kommuner. Stendi har de siste årene vært gjennom flere endinger som følge av at man ble kjøpt opp i 2019. Man hører stadig om hvordan endringsprosesser mislykkes, men sjelden om vellykkede resultater og det henvises ofte til en mislykket sammenslåingsprosess. Søkelyset på dårlige prosesser, samt at mange av omorganiseringsinitiativer mislykkes, har vært motivet til å se nærmere på årsaker til denne dystre statistikken. Hovedfokuset i denne oppgaven er ledernes opplevelse av endringer og hvordan lederne opplever kommunikasjonen og involvering i prosessen med endring av Stendi. Videre ser jeg også på om det har oppstått motstand som følger av endringer. Gjennom kvalitativ studie med intervju av åtte ledere har jeg funnet svar på følgende problemstilling: «Hvordan opplevde lederne i Stendi prosessen med å få nye eiere, i forbindelse med oppkjøpet av Aleris? Funnene i studien viser at endringene i Stendi har påvirket organisasjonen og at det er mange aspekter som er med på å påvirke opplevelsen av endringer. Funnene viser at endringene i Stendi bærer preg av at man har fått god informasjon, men av mindre involvering. Videre pekes det på at endringene har påvirket arbeidsmiljøet, det er oppstått motstand og prosessen bærer preg av forhastede beslutninger og lite tid.
dc.description.abstractThis master thesis is written based om Stendi which provides private health and care services for municipalities. In recent year, Stendi has undergone several changes because of being acquired in 2019. Often, we are hearing about how these processes fail, but rarely about successful results and often referred to as failed merger processes. The focus on bad processes, and the fact that as many of all restructuring initiatives fail, has been our reason to look closer at the causes of this grim statistic. The focus in this work is the leaders experience of the changes and how the leaders experienced communication and involvement in the process with change of Stendi. I also look at the resistance because of the changes. Through a qualitative study with an interview of eight managers, I have found answers to the following question: “How did the, managers in Stendi experience the process of getting new owners, in connection with the acquisition of Aleris? The finding in this study show that the changes in Stendi have affected the organization and that there are many aspects that contribute to the experience of changes. The findings show that the changes in Stendi are characterized by good information, but by less involvement. Furthermore, it is pointed out that the changes have affected the working environment, resistance has arisen, and the process is characterized by hasty decisions and too little time.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLederes opplevelse av endringsprosesser som følge av oppkjøp.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel