Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIrgens, Eirik J.
dc.contributor.authorHelland Rokseth, Ingunn
dc.date.accessioned2021-09-28T17:26:03Z
dc.date.available2021-09-28T17:26:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:66924470:67500358
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784341
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om mellomledelse i videregående skole. Problemstillingen som utforskes er hvordan mellomledere opplever sin legitimitet som skoleledere i videregående skole. Teksten bygger på empiri fra kvalitative forskningsintervju med fire mellomledere i videregående skoler. Empirien har blitt analysert i en tematisk analyse, ut fra en fenomenologisk og hermeneutisk forståelse. Funn i empirien er tolket i lys av teori og forskning om mellomledelse, organisasjonsteori og teoretiske perspektiv på legitimitet, autonomi, lærerprofesjon og tillit. Kjennetegn ved videregående skole som kontekst er særlig vektlagt i teorigrunnlaget. Ved gjennomgangen av forskning om mellomledelse er særpreg ved nordisk arbeidslivskultur vektlagt. Analysen viser at mellomlederne opplever at de har legitimitet som skoleledere i videregående skole. De har endret sin identitet som lærer til en identitet som leder. De opplever tillit og støtte fra rektor til å kunne handle som ledere, og de opplever at de har et godt handlingsrom til å kunne ta avgjørelser som gjelder sin avdeling og sine fagfelt. Gjennom utviklingsprosesser i skolens lederteam opplever de å utvikle sin legitimitet som ledere av lærernes profesjonsfelleskap. Mellomlederne leder endrings- og utviklingsprosesser i sin egen avdeling, og de har klare strategier for hvordan de skal lede lærerne i profesjonsfellesskapet. Mellomlederne uttrykker samtidig stor respekt for lærernes autonomi og skjønn. De fire mellomlederne opplever at deres troverdighet som ledere er basert på profesjonalitet, faglighet som lærer og leder, en evne til å skape tillit og en evne til å være robuste over tid. Tillit utpeker seg som et sentralt perspektiv for å forstå mellomledernes opplevelse av legitimitet. Analysen kan tyde på at de fire mellomledernes etablerer sin egen legitimitet ved å gi lærerne tillit, samtidig som de blir gitt legitimitet gjennom rektors tillit. Analysen antyder at de fire mellomledernes lederlegitimitet fortsatt er under etablering. Mellomledernes legitimitet ser ut til å ha sammenheng med lærerprofesjonens utvikling fra individuell til kollektiv profesjonalitet.
dc.description.abstractSummary This master's thesis is about middle management in upper secondary school. The issue that is being explored is how middle leaders experience their legitimacy as school leaders in upper secondary school. The text is based on empirical data from qualitative research interviews with four middle leaders in upper secondary schools. The empiric has been analyzed in a thematic analysis, based on a phenomenological and hermeneutic understanding. Findings in the empirical data are interpreted in light of theory and research on middle management, organizational theory and theoretical perspectives on legitimacy, autonomy, the teaching profession and trust. Characteristics of upper secondary schools as a context are particularly emphasized in the theoretical basis. In the review of research on middle management, the distinctive features of Nordic working culture are emphasized. The analysis shows that middle leaders feel that they have legitimacy as school leaders in upper secondary school. They have changed their identity as a teacher to an identity as a leader. They experience trust and support from the principal to be able to act as leaders, and that they have a good room for maneuver to be able to make decisions that apply to their department and their professional fields. Through development processes in the school's leadership team, they experience developing their legitimacy as leaders of the teachers' professional community. The middle leaders lead change and development processes in their own department, and they have clear strategies for how to lead the teachers in the professional community. At the same time, the middle leaders express great respect for the teachers' autonomy and judgment. The four middle leaders experience that their credibility as leaders is based on how professional they are, their knowledge as a teacher and leader, an ability to create trust and an ability to be resilient over time. Trust is identified as a key perspective for understanding middle leader’s experience of legitimacy. The analysis may indicate that the four middle leaders establish their own legitimacy by giving the teachers trust, at the same time as they are given legitimacy through trust from the principal. The analysis suggests that the four middle leaders’ leadership legitimacy is still being established. The legitimacy of middle leaders seems to be related to the development of the teaching profession from an individual to a community professionalism.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleMellomledelse i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel