Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerntsen, Kirsti E.
dc.contributor.authorStørksen, Mette
dc.contributor.authorHaugum, Silje
dc.date.accessioned2021-09-28T17:25:58Z
dc.date.available2021-09-28T17:25:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:66364088:27983210
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784339
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Helsepersonell har en viktig oppgave i å overlevere pasientinformasjon på en sikker og tydelig måte, slik at pasientsikkerheten ikke er truet. Det er nødvendig med stort fokus på å forbedre systemer og utvikle nye metoder for å sikre god dokumentasjon av pasientopplysninger. I studien har vi sett på hvordan deling av informasjon om akutt syk pasient foregår mellom ambulansepersonell og helsepersonell i akuttmottak. Vi har sett på hvilke digitale hjelpemidler som er i bruk i akuttmottaket ved St.Olavs hospital og tatt med en ny løsning som heter Sanntidsskjermen. Hensikt: Å sette fokus på praksis i hvordan overføring av pasientinformasjon foregår, hvilken informasjon som blir delt og ikke delt. Vi går dypere inn i Sanntidsskjermen for å finne ut om den er i bruk og om informasjonen er oversiktlig ved å blant annet ha den på storskjerm i akuttrommet. Metode: Det ble utført en mikset metode med både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. Med valgt metode for oppgaven håper vi at prosjektet vårt gir en god og dyp forståelse av temaet. Det ble utført en spørreundersøkelse som ble sendt ut til 149 ansatte ved akuttmottaket på St.Olavs hospital hvorav 67 personer svarte. Vi intervjuet 5 sykepleiere med ulik funksjon i akuttmottaket via telefon og fysiske møter. Datainnsamlingen varte fra mars måned midt i Covid-19 utbruddet og til mai måned. Resultat: Resultatene i masterprosjektet viste at selv med god tilgjengelighet av digitale verktøy, var ikke sykepleierne og legene fornøyde. Sanntidsskjermen er et nyttig verktøy for mange fordi all data kommer i sanntid, men er i implementeringsprosessen enda. Et funn er at Sanntidsskjermen ikke er i bruk av alle ansatte i akuttmottaket. Ansatte oppgir at de savner informasjon om hva Sanntidsskjermen er og noen ansatte oppgir at de ikke har fått opplæring i bruken av Sanntidsskjermen. Konklusjon: Resultatene indikerer et videre arbeid med å få realisere Sanntidskjermens visjon om å styrke informasjonsdelingen mellom ambulanse og akuttmottak. 47% av sykepleierne og legene svarer at pasientsikkerheten er truet av og til eller ofte under overlevering av pasient og rapportgiving. Funn i resultater og teori viser at dersom Sanntidsskjermen skal bli tatt i bruk, så kreves det mer opplæring av ansatte. En annen faktor som kan bidra til økt bruk av Sanntidsskjermen er simuleringstrening, da ansatte vil trene på å ta i bruk skjermen for å forberede pasientmottaket. Opplæring og simuleringstrening bør organiseres og settes i system av ledelsen, slik at alle ansatte får samme opplæringen. Prosedyren for Medisinsk mottaksteam sier at sykepleier med akuttromskompetanse 1 skal logge på Sanntidsskjermen og dersom teamleder tar en gjennomgang av pasientstatus på forhånd, så vil teamet stille mer forberedt til mottak av pasient. Sanntidsskjermen har et godt potensial dersom den blir godt implementert i arbeidsprosessen til ansatte i akuttmottaket, og det vil kunne styrke pasientsikkerheten.
dc.description.abstractAbstract Background: A crucial task in healthcare is to make sure patient information is passed along in a safe and understandably, to secure the patients safety. It is necessary to put a focus on always developing and improving new methods and systems to ensure that the documentation of information is kept secure through patient transfers. In this study we have looked at the patient transfer between emergency medical technicians and medical staff at the emergency room of a critical ill patient. We looked at the digital tools, including the new «Sanntidsskjermen» that are being used in the emergency room at St.Olavs hospital in Trondheim. Purpose: To study what practice is being utilized in the emergency room regarding the information sharing during patient transfer. And are digital tools like the «Sanntidsskjermen» being used to the full extent of what it is meant to do. Method: This is a mixed-method study with both quantitative and qualitative research methods. We chose this method to give an informative and deep understanding of our project. A written survey was sent out to 149 medical staffers at St.Olavs hospital in Trondheim, whereas 67 replied. There were also conducted interviews through phone and meetings with 5 nurses that work in the emergency room. The data was collected from the months of March (in the middle of the Covid-19 outbreak) through May. Result: The study shows that despite access to digital tools the medical staff at the emergency room is still not satisfied with advance information. «Sanntidsskjermen» is a useful tool to many of the medical staff, but it is still in its implementation phase. Results show that a clear team leader for the medical staff and standardized digital tools will better patient security during handovers. There is also documentation of events where patient security is threatened, for example information that is not delivered clearly enough or other activity in the emergency room that affects the focus of the medical staff. Conclusion: The results show that more work is needed to realize «Sanntidsskjermens» vision to strengthen the information flow between ambulances and the emergency room. The patient handover phase is mostly categorized as good, and the medical staff is satisfied with the report from emergency medical technicians. 47% of doctors and nurses answered that patient security are sometimes threatened. Findings in results and theory show that if the real-time screen is to be used, more training of employees is required. Another factor that can contribute to increased use of the real-time screen is simulation training, as employees will practice using the screen to prepare the patient arrival. Training and simulation training should be organized and put into a system by the management, so that all employees receive the same training. The procedure for the Medical Reception Team states that a nurse with emergency room competence 1 must log on to the real-time screen and if the team leader takes a review of the patient status in advance, the team will be more prepared to receive the patient. The real-time screen has good potential if it is well implemented in the work process of employees in the emergency department, and it will be able to strengthen patient safety.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHelsepersonells opplevelse av informasjonsflyt mellom ambulanse og medisinsk mottaksteam.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel