Show simple item record

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorKolle, Marianne Høgvoll
dc.date.accessioned2021-09-28T17:25:37Z
dc.date.available2021-09-28T17:25:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:65687640:39420630
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784332
dc.description.abstractLikhetstanken er sentral i norsk skolepolitikk. Opplæringsloven er bygget på ideologien om en skole for alle. Dette forplikter skolen til å tilrettelegge opplæringen slik at den er tilpasset alle elever. Det finnes store individuelle forskjeller blant elevene, og alle skal få utnyttet sitt potensiale for læring. I de fleste skoler og klasser finner vi de høyfrekvente lære- og atferdsvanskene. En forutsetning for en inkluderende skole er at opplæringen tilpasses alle elevers forutsetninger og evner. Det er da viktig at skolen har et helhetlig godt system og gode lærere som ivaretar prinsippene om likeverdig opplæring. Mye vil dreie seg om en bevisstgjøring av hva lærer har mulighet til å gjøre i den ordinære opplæringen. Gode lærere ser på mulighetene som finnes, og mange lærere strekker seg langt for å utnytte disse mulighetene. Noen barn har behov for særskilt hjelp og støtte. Dersom de ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringstilbudet, har de rett på spesialundervisning. Jeg har i min oppgave sett nærmere på bekymringsfasen, fra lærer blir bekymret for en elevs faglige og sosiale utvikling, til eleven eventuelt henvises til PP-tjenesten. Skolen er pålagt å vurdere, undersøke og prøve ut tiltak. Oppgaven gir innsikt i hvordan tre lærere på mellomtrinnet i en by på Østlandet oppfatter handlingsrommet og «skolens støttesystem» i denne fasen. Den kvalitative studien belyser hvordan lærerne forstår tilpasset opplæring, spesialundervisning og sin egen rolle. Funnene fra studien viser at lærerne ønsker tett samarbeid med PPT, og at de ønsker å drøfte bekymringen tidlig. Lærerne er bekymret for manglende ressurser til organisering og til læremidler.
dc.description.abstractThe idea of equality is central to Norwegian school policy. The Education Act is based on the ideology of a school for all. This obliges the school to arrange the teaching so that it is adapted to all students. There are large individual differences among the students, and everyone should be able to utilize their potential for learning. In most schools and classes, we find the high-frequency learning and behavioural difficulties. A prerequisite for an inclusive school is that the education is adapted to all students. It is important that the school have a holistic and good system. The school need good teachers who safeguard the principles of equal education. Much will be about raising awareness of what the teacher has the opportunity to do in the ordinary education. Good teachers look at the opportunities that exist, and many teachers go to great lengths to take advantage of these opportunities. Some children need special help and support. If they do not have, or cannot receive, a satisfactory benefit from the ordinary education, they are entitled to special education. When the teacher is concerned about a student's development, the school is required to evaluate, investigate and try out measures, to the point when school ask the School psychology service (PPT) for a professionally evaluation of the student. My material provides insight into how three teachers at the intermediate level in a medium-sized city in Eastern Norway understand this phase. The qualitative study sheds light on how teachers understand adapted education, special education and their role as teachers. The findings from the study show that the teachers want close collaboration with PPT, and that they want to discuss their concern early. Teachers are concerned about the lack of resources for organization and for teaching aids. In today`s school system, all pupils are entitled to adapted education.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolens handlingsrom - læreres forståelse av førtilmeldingsfasen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record