Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValenta, Anita
dc.contributor.authorSøndervik, Ole Martin
dc.date.accessioned2021-09-28T17:25:29Z
dc.date.available2021-09-28T17:25:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:64504929:11766336
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784330
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven har jeg svart på problemstillingen: Hvilke grep gjør lærere som underviser etter modellen for utviklende opplæring i matematikk for å få frem, støtte og utfordre elevenes matematiske tenking i en matematikksamtale? For å svare på problemstillingen har jeg skrevet om hva en matematisk samtale i klasserommet er og hva som er hensikten med en slik samtale. Jeg har gått i dybden på et rammeverk med navnet «Advancing children's mathematical thinking in everyday mathematics classrooms» (act). Act-rammeverket ble utviklet av Judith L. Fraivillig, Lauren A. Murphy og Karen C. Fuson. Act-rammeverket ble opprinnelig til ut fra en analyse som dreide seg om hva «lærere som får til gode resultater med elever gjør i helklasse samtaler». Rammeverket beskriver konkrete grep læreren kan benyttet for og engasjerer elever i en matematisk samtale. Jeg har observert to undervisningsøkter fra to forskjellige lærere som begge underviser etter modellen for utviklende opplæring i matematikk. Når jeg analyserte observasjonene mine benyttet jeg act-rammeverket. Act-rammeverket beskriv forskjellige grep læreren kan benytte for å få frem, støtte og utfordre elevenes matematiske tenking i en matematikksamtale. Avslutningsvis har jeg drøftet funn som jeg avdekket i analysen opp mot aktuell teori innenfor emnet. Jeg fant at mange av grepen i act-rammeverket ble brukt av lærerne i undervisningstimene jeg observerte. Jeg valgte og fokusere på fem av grepene. Det var grep som ble hyppig benyttet av lærerne og det var grep som representerte alle tre kategoriene i rammeverket. Både kategorene få frem, støtte og utfordre i act-rammeverket.
dc.description.abstractSummary In this master thesis I have responded to the following issue; “What measures do educators teaching after the model for development education in mathematics use to focus on, uncover, support and challenge the pupils’ mathematical thinking during a mathematical conversation?” Responding to this challenge, I have endeavor to cover the subject of what a mathematical conversation in the classroom really are, and what we aim to gain from such conversations. Moreover, I have particularly focused on a framework known as “Advancing children's mathematical thinking in everyday mathematics classrooms» abbreviated to “ACT”. The ACT framework was developed by Judith L. Fraivillig, Lauren A. Murphy og Karen C. Fuson, and originated from the authors study and analysis scoping “what do teachers who gain material positive results do when conducting full-class conversations?”. The framework describe specific techniques teachers can use to increase engagement amongst pupils during a mathematical conversation. Further – my own observations from two mathematics class sessions by two different teachers who base their teaching approach on the model for development education in mathematics are also included. My basis for the field work for this thesis were the ACT framework, and in the conclusive parts of my thesis I have compared my analysis and findings from my field work with the theoretical framework. My thesis show that many of the techniques described in the ACT framework were actually deployed by the two teachers I observed. Of these, I decided to focus on five of the techniques observed, as these were frequently used, as well as also being representatives from all three of the categories in the ACT framework; uncover, support and challenge.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDen matematiske samtalen i klasserommet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel