Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathisen, Marius Tuft
dc.contributor.authorGjævert, Lene
dc.date.accessioned2021-09-28T17:25:10Z
dc.date.available2021-09-28T17:25:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61726752:22345859
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784323
dc.description.abstractOppkjøp av teknologiselskaper er ofte motivert av et ønske om å anskaffe taus og sammensatte kunnskapsbaserte ressurser. På tross av en stor vekst innen feltet, er det mange oppkjøp og integrasjoner som ikke når sine strategiske eller finansielle mål. Denne oppgaven har som formål å belyse hvordan ansattes opplevelse av en virksomhetsoverdragelse former den langsiktige arbeidstilfredsheten og effektiviteten. Oppgaven besvarer to forskningsspørsmål for å avdekke hvilke elementer som har positiv og negativ betydning for opplevelsen, og hvordan opplevelsen kan påvirkes positivt gjennom tiltak. For å undersøke dette har tre virksomhetsoverdragelser gjennomført av samme virksomhet blitt undersøkt. I tillegg har virksomhetens integrasjonsstrategi blitt undersøkt for å kunne identifisere tiltak som kan påvirke de ansattes opplevelse positivt. For å få en forståelse av de ansattes opplevelse har en kvalitativ tilnærming blitt benyttet. Funnene viser at identitetstrusler oppstår som en naturlig reaksjon ved en virksomhetsoverdragelse. Dette er medvirkende til at de ansatte aktivt bidrar til å demonstrere kunnskap og løsninger, som bidrar til verdiskaping. Disse handlingene bidrar til økt jobbtilfredshet ved at de ansatte påvirker utfallet av organisasjonsorienterte tiltak. Organisasjonsorienterte tiltak bidrar til slitasje. Graden av slitasje avhenger av det strategiske potensialet som skal oppnås som følge av integrasjonen. I tillegg oppstår trygghet og økt fiendtlighet, som påvirker opplevelsen positivt og negativt. Disse er i stor grad mulig å kontrollere for virksomheten. Hovedelementene som har negativ betydning for opplevelsen er målene til virksomheten og graden av menneskelig integrasjon, da dette ikke danner et tilstrekkelig grunnlag for oppgaveintegrasjonen. Dette er det viktigste som virksomheten kan påvirke positivt gjennom tiltak og dermed sikre den langsiktige arbeidstilfredsheten og effektiviteten. Ledere i kjøpers selskap bør kobles inn i integrasjonsprosessen på et tidlig tidspunkt for å kunne støtte den menneskelige integrasjonen. i tillegg til at fokus på ledere i det oppkjøpte selskapet kan bidra til at asymmetrisk informasjon ikke hindrer oppnåelse av planlagte og uforutsette synergieffekter.
dc.description.abstractAcquisition of technology companies is often motivated by a desire to acquire tacit and socially complex knowledge-based resources. Despite a large growth in the field, there are many acquisitions and integrations that do not reach their strategic or financial goals. The purpose of this thesis is to illustrate how employees’ experience of a merger shapes long-term job satisfaction and efficiency. In addition, the thesis includes two research questions to determine which elements have a positive and negative impact on their experience, and how their experience can be positively influenced through actions. To answer this, three merger processes carried out by the same organisation have been the subject of this thesis. In addition, the company’s integration strategy has been a part of the research, in order to identify measures that can have a positive impact on the employees’ experience. To gain an understanding of the employees’ experience, a qualitative approach has been used. The findings show that identity threats arise as a natural response to a merger. This is contributing to the employees actively demonstrating knowledge and solutions that will create value. These actions will likely increase job satisfaction by employees having an influence on the outcome of the organizational oriented actions. The operationalisation of the merger contributes to fatigue. The degree depends on the strategic potential to be achieved as a result of the merger. The findings also show safety and increased hostility, which affects the experience positively and negatively. These are to a greater extent possible for the company to control. The main elements that have a negative impact on the experience is the organization's goal and the degree of human integration, as this does not form a sufficient foundation for the task integration. This is the most important area that the company can implement actions to ensure long-term job satisfaction and efficiency. Leaders in the buyers company should be involved in the integration process at an early stage in order to support human integration. In addition, focusing on managers in the acquired company can help ensure that asymmetric information does not prevent the company from achieving planned or unforeseen synergies.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan lykkes med virksomhetsoverdragelser?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel