Hvordan beskriver ansatte i NAY hva som skaper motivasjon og nærvær i endringsprosesser?
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er å undersøke hva som motiverer og stimulerer medarbeidere til å gå på jobb, når det er høye produksjonskrav og kontinuerlige endringer. Jeg ønsker å undersøke dette i lys av motivasjonsteori og Spurkelands ledelsesfilosofi om relasjonsledelse.
Nyere forskning viser at ansatte med gode sosiale relasjoner til arbeidsplassen og til ledere presterer bedre, og at gode sosiale relasjoner har stor betydning for trivsel og nærvær. Jeg ønsket å finne ut hva de ansatte selv tenker og erfarer om hva som skaper motivasjon og nærvær i en hektisk arbeidshverdag som er i stadig omstilling og endring.
Gjennom en kvalitativ intervjustudie ønsket jeg å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan beskriver ansatte i NAY hva som skaper motivasjon og nærvær?».
Utvalget bestod av seks informanter med 3-20 års arbeidslivserfaring i Nav Arbeid og Ytelser (NAY). Jeg gjennomførte en tematisk analyse av det innsamlede datamaterialet fra semistrukturert fokusgruppeintervju som resulterte i temaene: (1) Trivsel og kolleger som grunnlag for motivasjon og nærvær (2) Utvikling og mestring skaper motivasjon og (3) Tillit og tilbakemeldingens betydning for motivasjon.
Basert på funnene drøfter jeg det informantene beskriver at bidrar til deres trivsel, motivasjon og nærvær. Videre ser jeg på informantenes beskrivelse av hvilken rolle kolleger og lederskap har. Basert på funnene argumenterer jeg for at det er viktig at de sosiale treffpunktene får tid og plass i arbeidshverdagen, at den enkelte blir sett og får utvikle seg og mestre ut fra sitt eget ståsted. Jeg argumenterer også for at ledere må bli flinkere til å gi individuell tilbakemelding og bli bedre kjent med den ansattes motivasjonsprofil. Funnene viser at det er høye krav til ledelse, alle ønsker at arbeidsoppgaver og ledelse er tilpasset sine behov. The theme of this master's thesis is to investigate what motivates and stimulates employees to go to work, when there are high production requirements and continuous changes. I want to investigate this in the light of motivation theory and Spurkelands management philosophy on relationship management.
Recent research shows that employees with good social relations to the workplace and to their leaders perform better, and that positive social relations are of great importance for well-being and presence. I wanted to find out what the employees themselves think and experience about what creates motivation and presence in a hectic workday that is constantly changing.
Through a qualitative interview study, I wanted to investigate the following issue: "How do employees in NAY describe what creates motivation and presence?".
The sample consisted of six informants with 3-20 years of work experience in Nav Arbeid og Ytelser (NAY). I conducted a thematic analysis of the collected data from semi-structured focus group interviews that resulted in the topics: (1) Well-being and colleagues as a basis for motivation and presence, (2) Development and mastery create motivation and (3) Trust and feedback's significance for motivation.
Based on the findings, I discuss what the informants describe as contributing to their well-being, motivation, and presence. Furthermore, I look at the informants' description of the role of colleagues and leadership. Based on the findings, I argue that it is important that the social meeting points have time and space in everyday work, that the individual is seen and allowed to develop, and master work based on their strengths and competencies. I also argue that managers need to become better at giving individual feedback and becoming better acquainted with the employee's motivational profile. The findings show that there are high demands on management, everyone wants work tasks and management to be adapted to their needs.