Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVatn, Jørn
dc.contributor.authorTonheim, Frank
dc.date.accessioned2021-09-28T17:25:02Z
dc.date.available2021-09-28T17:25:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:64448261:14617887
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784319
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractForsvarsmateriell/Divisjon for Luftkapasiteter har ansvar for at Luftforsvarets flybesetninger har materiell som er sikkert å bruke, og at materiellet har de funksjoner og den ytelsen det skal ha. For Luftkapasiteter er det dermed viktig å ha et fungerende sikkerhetsstyringssystem for å kunne minimere uønskede hendelser samt redusere sikkerhetsrisiko ved bruk, drift og vedlikehold av Luftforsvarets fly og helikopter. Målet med denne studien har vært å undersøke om Luftkapasiteter har etablert, etterlever og systematisk videreutvikler et sikkerhetsstyringssystem i henhold til gjeldende direktiver. For å avklare dette på en vitenskapelig måte er det foretatt både en litteraturstudie, og gjennomført en omfattende kartlegging av risikovurderinger utarbeidet ved Luftkapasiteter i perioden 2017 - 2019. Resultatene fra kartleggingen har blitt vurdert opp mot myndighetskravene for å ta rede på om det er etablert et enhetlig system for sikkerhetsstyring ved Luftkapasiteter. Studien har avdekket at det er etablert et sikkerhetsstyringssystem, men at dette har mangler knyttet til prosedyrer, ansvar og roller, samt at det ikke finnes et dedikert dataverktøy for risikostyring opp mot materiellsikkerhet. Det er videre avdekket at prosedyrene for utarbeidelse og formidling av risikovurderinger kun delvis blir etterlevd. For å studere hvordan sikkerhetsstyringssystemet ved FMA Luftkapasiteter kan videreutvikles, har det blitt foretatt en litteraturstudie for å undersøke tidligere forskning på sikkerhetsstyringssystemer innen sivil luftfart, samt for å avdekke myndighetskrav til både sivile og militære sikkerhetsstyringssystemer. Tidligere forskning har avdekket at militære organisasjoner kan lære mye av hvordan SMS (Safety Management System) innen sivil luftfart er bygd opp (Chatzi A V, 2018), og funn fra både litteraturstudien og kartleggingen har identifisert en rekke områder hvor Luftkapasiteters sikkerhetsstyringssystem kan videreutvikles og forbedres. Opprettelsen av en dedikert sikkerhetsorganisasjon vil være det viktigste bidraget til videreutvikling av sikkerhetsstyringen i Luftkapasiteter, og som et minimum bør sikkerhetsorganisasjonen bestå av en kompetent person som innehar rollen som “safety manager”. Denne bør blant annet lede arbeidet med å øke kompetansen innen sikkerhetsstyring, bedre ledelsens involvering, samt sørge for at det anskaffes eller videreutvikles et dedikert datasystem for risikostyring opp mot materiellsikkerhet. Gjennom en gradvis innføring av krav og prinsipper fra sikkerhetsstyringssystemer innen sivil luftfart, vil Luftkapasiteters sikkerhetsstyringssystem over tid kunne bli betydelig forbedret.
dc.description.abstractIt is the Norwegian Defence Materiel Agency/Air Systems Divisions (NDMA/ASD) responsibility that the Norwegian Air force has aircraft and equipment that is airworthy and safe to operate. It is therefore important that ASD has a well functional Safety Management System (SMS). The objective for this master thesis is to study if ASD has established, complies to, and continuously improves a SMS in accordance with the governing directives. To assess if ASD has established a SMS, all risk assessments produced from 2017-2019 have been mapped. The mapping has found that ASD has a SMS in accordance with the directives, but there are deficiencies with regards to procedures, roles and responsibilities and software tools for risk management. The mapping of risk assessments also found that to a great extent the risk management procedures were not followed. A literature study has been performed to assess how the ASD SMS could be further developed and improved. The literature study has covered both previous studies on SMS within aviation organizations, but also the governing requirements for SMS in civil and military aviation. Previous research has found that military organizations can learn a lot from how SMS within civil aviation is structured (Chatzi A V, 2018). A dedicated “safety manager” is a requirement in civil aviation SMS, and would be a major improvement to ASDs SMS. The safety manager should be responsible for increasing the organization risk management and SMS competence, management involvement and acquiring suitable risk management tools. Incorporating civil aviation SMS requirements and mindset, will over time improve the ASD SMS.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSikkerhetsstyring ved FMA/Luftkapasiteter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel