Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorHarnes, Terje Olav
dc.date.accessioned2021-09-28T17:23:43Z
dc.date.available2021-09-28T17:23:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61045286:22513224
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784285
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet har jeg satt på fokus på betydningen rektorer anser at deres egen master i skoleledelse har for egen utøvelse av ledelse. Problemstillingen har vært som følger: Hvilken betydning anser rektorer at master i skoleledelse har for sin utøvelse av ledelse? Oppgavens vitenskapelige ståsted har en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming, hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har hatt intervju med rektorer som har delt sine tanker om betydningen av master i skoleledelse. Intervjuene var semi-strukturerte. Datamaterialet ble analysert gjennom koding og kategorisering. Kategoriene jeg har kommet fram til er: • Teori som verktøy • Profesjonelt artisteri • Trygghet og mestring • Samspill i ledelse Av tidligere forskning har jeg sett på lederutdanning generelt, rektorutdanningen og master i skoleledelse. I den teoretiske delen har mitt fokus vært på effektiv skoleledelse og ledelse som balanse mellom ulike perspektiv. Jeg er også innom refleksjonens betydning og ledelse som kunst. Fenomenet mestringstro løftes også fram. Videre gjør jeg rede for kompetansebegrepet og teori om samskapt læring og ledelse av grupper. Gjennom drøftingen av resultatene har jeg sett at rektorer anser at master i skoleledelse har hatt betydning for deres utøvelse av ledelse. De trekker fram at det å stoppe opp i en hektisk hverdag og reflektere sammen med andre skoleledere har vært viktig. De trekker både fram refleksjonen mellom egne erfaringer og teori og forskning. De peker i enda sterkere grad på hvor viktig det har vært å oppdage nødvendigheten av kunstens dimensjon. Sammenkoblingen mellom vitenskap, erfaringer og kunstens aspekter har konstruert mening og gitt legitimitet til det konstruktivistiske perspektivet. De har nå en dypere forståelse for hvor kompleks virkeligheten er, og hvor nødvendig det er å finne balanse mellom vitenskap, kunst og egne erfaringer i sin ledelsespraksis. Dette har gitt rektorene nye perspektiv og økt deres mestringstro til å se på ledelse som et samspill.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av master i skoleledelse: Når rektor åpner for profesjonelt artisteri
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel