Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorHatlinghus, Anne Johanne
dc.date.accessioned2021-09-28T17:23:42Z
dc.date.available2021-09-28T17:23:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61045286:22530773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784284
dc.description.abstractJeg har gjennom denne oppgaven prøvd å besvare spørsmålet i problemstillingen: Hvordan kan skolelederen fremme organisasjonslæring gjennom individfokus? Studien er basert på teori om transformasjonsledelse, relasjonsledelse og nevroledelse. Felles for disse teoriene er at de betrakter de menneskelige ressurser som det viktigste aktiva i en organisasjon, og at god ledelse handler om å støtte og legge til rette for at hver enkelt ansatt får tatt ut sitt potensiale. For å kunne forstå de mellommenneskelige prosesser, inngår også teori om motivasjon, relasjoner, og emosjoner. Det empiriske grunnlaget er intervju med to ledere og to lærere i to ulike videregående skoler, med det til felles at de hadde gjennomført store kollektive utviklingsprosjekter. Ut fra dette fant jeg at viktige emosjoner som påvirker motivasjon for utviklingsprosjekter er trygghet, følelse av anerkjennelse og følelse av selvrealisering. Drøftingen viser at skolelederen kan bruke dette til å påvirke lærernes motivasjon, men det forutsetter at han eller hun greier å etablere en relasjon til lærerne, en relasjon som gir grunnlag for tillit. En tillitsfull relasjon handler om emosjoner og følelser, og en god endringsleder må kunne lese og påvirke lærernes emosjoner, samtidig som han eller hun kan kjenne og kontrollere sine egne følelser. De senere årene har det skjedd mye nytt innenfor nevroforskning, og kunnskap om hvordan hjernen fungerer gjøre det mulig å forstå mer om dette litt uhåndterlige fenomenet emosjoner. Emosjoner holder til i underbevisstheten, altså utenfor vår kognisjon, utenfor vår «kontroll». Nevroforskning er i ferd med å gi oss innsyn i underbevissthetens verden. Ledelse som baserer seg på denne kunnskapen er lansert under begrepet nevroledelse. Jeg har brukt studien til å gjøre meg tanker om hvordan skoleledere kan fremme organisasjonslæring gjennom individfokus. Det handler om å prioritere tid til å være tett på, skape trygghet, bygge gode relasjoner, gi troverdig anerkjennelse og legge til rette for at hver enkelt får jobbe med det de er gode på. Dette har overføringsverdi til ledere både i skole og andre typer organisasjoner hvor det skal gjennomføres endringsprosesser.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan skolelederen fremme organisasjonslæring gjennom individfokus?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel