Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngvik, Gunnar
dc.contributor.authorSollie, Vibeke
dc.date.accessioned2021-09-28T17:23:38Z
dc.date.available2021-09-28T17:23:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61045286:60872215
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784283
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEn viktig forutsetning for en god skole er godt kvalifiserte lærere. Det å tilsette lærere med faglig kompetanse og en personlig egnethet tilpasset skolens verdier og behov, er en viktig oppgave for rektor. Dette er et viktig ledd i arbeidet for å bygge en robust og god personalgruppe og i utvikling av en god skole. Problemstillingen jeg har valgt for denne studien er: “Hvordan utøver rektor profesjonelt skjønn ved tilsetting av nyutdannede lærere?” Målet for studien er at jeg ved å intervjue tre rektorer og sammenholder deres erfaringer om profesjonelt skjønn ved tilsetting med aktuell teori og empiri, kan presentere noen tanker om hvilke erfaringer rektorer i Trondheimsskolen har med tilsetting og bruk av profesjonelt skjønn. Med utgangspunkt i erfaringer fra egen skolehverdag, teori og forskning innenfor profesjon og profesjonsutøvelse, profesjon og skjønn, utøvelse av skjønn og ansvarliggjøring av skjønn, har jeg utarbeidet følgende forskningsspørsmål; Hvilke erfaringer har rektor med tilsetting av nyutdannede lærere? Hvordan opplever rektor bruken av profesjonelt skjønn ved tilsetting? Hvordan opplever rektor at profesjonelt skjønn kan ansvarliggjøres i tilsettingsprosessen? Som metode har jeg valgt kvalitativ forskningsstrategi med fenomenologisk tilnærming. Jeg har gjennom samtaleintervju intervjuet tre rektorer i Trondheimsskolen. I studiens drøftingsdel sammenholder jeg mine funn med valgt teori og empiri, og jeg bruker teori om praksisarkitekturer som analyseverktøy (Kemmis & Grootenboer, 2014). Mine funn i denne studien, som kun gir grunn til antagelser, tyder på at rektorer i Trondheimsskolen har lik metodebruk ved tilsetting. Videre opplever de å mangle forståelse eller bevissthet rundt utøvelse av profesjonelt skjønn ved tilsetting. Rektorene har også et ønske om en felles mal og felles refleksjon i rektorkollegiet for hvordan man skal tilsette for å få de beste lærerne i Trondheimsskolen. Nøkkelord: tilsetting av nyutdannede lærere, profesjonelt skjønn, ansvarliggjøring av skjønn, praksisarkitekturer.
dc.description.abstractAn important prerequisite for a good school is good qualified teachers. Appointing teachers with professional competence and a personal aptitude adapted to the school's values ​​and needs is an important task for the principal. This is an important step in the work to build a robust and good staff group and the development of a good school. The problem I have chosen for this study is: “How does the principal exercise professional judgment when hiring newly qualified teachers? The aim of the study is that by interviewing three principals and comparing their experiences of professional judgment with appointment with current theory and empirical evidence, I can present some thoughts on what experiences the principals at Trondheimsskolen have with the appointment and use of professional judgment. Based on experiences from my own school day life, theory and research I have prepared the following questions for research; What experiences does the principal have with the appointment of newly qualified teachers? How does the principal experience the use of professional judgment when appointing? How does the principal feel that professional judgment can be made responsible in the process? I have chosen qualitative research strategy with phenomenological approach as a method. I have interviewed three principles in the Trondheimskolen. In the discussion section of the study, I compare my findings with selected theory and empirics, and I use theory of practice architectures as analysis tools (Kemmis & Grootenboer, 2014). My findings in this study, which only give grounds for assumptions, indicate that the principals at Trondheimsskolen have similar methodology when appointing. Furthermore, they experience a lack of understanding or awareness of the exercise of professional judgment upon appointment. The principals also have a desire for a common template and shared reflection in the principal meetings for how to recruit to get the best applicants in the Trondheimskolen. Keywords: appointment of newly qualified teachers, professional judgment, accountability of judgment, practice architectures.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title"Elle melle deg fortelle..." -rektors profesjonelle skjønn i tilsetting av nyutdannede lærere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel