Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJones, Mari-Ana
dc.contributor.authorSæther, Heidi Reitås
dc.date.accessioned2021-09-28T17:23:27Z
dc.date.available2021-09-28T17:23:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61045286:22523756
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784277
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan min rolle som skoleleder kan bidra til at pedagogisk entreprenørskap etablerer seg som en del av skolens praksis. Dette er relevant og av direkte betydning for min daglige praksis som rektor i en liten privatskole med entreprenørskap som pedagogisk profil. Selve entreprenørskapsbegrepet har framstått som både komplekst og diffust. Det var derfor viktig å se på hvordan dette kan forstås i læringsarbeid og skoleutvikling, og hvordan min rolle som skoleleder bør være i denne sammenhengen. For å få informasjon om både pedagogisk utviklingsledelse og forståelse for entreprenørskapsbegrepet valgte jeg en aksjonsforskningsprosess. Utgangspunktet var et spørreskjema med informasjon om lærenes forståelse av pedagogisk entreprenørskap og deres forventninger og ønsker til skoleledelsens tilrettelegging for utviklingsarbeid. Svarene viser at lærerne har en sprikende forståelse av begrepet, men også stor motivasjon og et ønske om å lære mer. De ønsker at skoleledelsen legger til rette for erfaringsdeling og evaluering av hverandres daglige praksis. I aksjonsforskningen kom det fram at lærerne opplevde stor nytte og ble motivert av å prøve ut teori i praksis, for så å reflektere over felles erfaringer i etterkant. Funnene viser at det er viktig å etablere en felles forståelsesramme uansett tema for utviklingsarbeid. Det er en forutsetning at skoleledelsen er tydelig og gir rammer og struktur for arbeidet. Samtidig er lærernes ressurser i form av erfaringer fra praksis, kompetanse og annen relevant kunnskap det viktigste bidraget inn i utviklingsarbeidet. En balanse mellom skoleledelsens struktur og forventninger, og lærernes handlingsrom i læringsarbeid med elevene bidrar til utvikling av god praksis. En slik dynamisk og prosessorientert arbeidsmåte er noe som kjennetegner entreprenøriell læring, og pedagogisk entreprenørskap kan i så måte være en aktuell læringsstrategi for så vel læreres læring som elevenes læring. Arbeidet med denne masteroppgaven har bidratt til at jeg har fått mer kunnskap om hvordan jeg som skoleleder kan legge til rette for til skolens praksis med pedagogisk entreprenørskap spesielt, men også pedagogisk ledelse av utviklingsarbeid generelt. Gjennom samhandling og utvikling av en kollektiv læringskultur, får lærerne erfaringer med å lære av hverandre og vurdere sin egen praksis. Jeg får jeg øve meg på å bli en bedre skoleleder som tilrettelegger av gode samhandlingsprosesser, og kan arbeide mot et mål om å bli en lærende organisasjon.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSkoleledelse og pedagogisk entreprenørskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel