Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestnes, Arnhild Hammerås
dc.contributor.authorSaddique, Fatimatu
dc.date.accessioned2021-09-25T16:43:32Z
dc.date.available2021-09-25T16:43:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82584963:82588894
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783393
dc.description.abstractBakgrunn: Antall innbyggere i Norge med forskjellige kulturell bakgrunn har økt betydelig de siste 10-20 år. Endringen fra det monokulturelle til det flerkulturelle samfunnet påvirker helsetjenestene. Det oppstår flere utfordringer under utøvelse av sykepleie i møte med flerkulturelle pasienter grunnet språkbarrierer og kulturforskjeller. Det finnes forskning om sykepleieres opplevelser i møte med pasienter med minoritetsbakgrunn, men mindre antall studier på pasienters opplevelser. Hensikt: Hensikten med studien er å finne ut hvordan pasienter med minoritetsbakgrunn opplever kommunikasjon i møte med helsepersonell og hvilke konsekvenser det har for sykepleien. Metode: Dette er en systematisk litteraturstudie der åtte forskningsartikler ble inkludert, og deretter analysert. Artiklene som er inkludert i oppgaven ble funnet via systematisk søk i Google Scholar, Medline Ovid, PubMed og CINAHL-complete. Resultat: De utvalgte artiklene hadde sammenfall på fire områder som belyser kommunikasjon mellom pasienter med minoritetsbakgrunn og helsepersonell: Kommunikasjonsutfordringer, bruk av tolk, kulturforskjeller og forventninger til helsepersonell. Pasienter med minoritetsbakgrunn erfarte lavere nivå på omsorg som kan skyldes språkbarrierer og kulturforskjeller. Konklusjon: Helsepersonell må forbedre sin flerkulturelle kompetanse og være aktive i bruk av tolk for å sikre at minoritetspasienter får likeverdige helsetjenester som den norske befolkningen. Nøkkelord: Etnisk minoritetspasienter, kommunikasjon, helsepersonell, opplevelser
dc.description.abstractBackground: The population with different cultural backgrounds has increased significantly in the last 10-20 years. This change from monocultural to multicultural society affect health services. Several challenges arise during nurses’ encounter with multicultural patients due to language barrier and cultural difference. There is research about nurses’ experiences in encounter with patients with minority background but a small number of studies on patients’ experience. Aim: To assess how patients with minority backgrounds experience communication during encounters with health works and the implications for nursing practice. Method: The thesis is based on a systematic review of eight qualitative research articles found through a rigorous search in Google-scholar, Medline Ovid, PubMed and CINAHL-complete. The eight articles were analysed to glean the most important findings. Results: The review identified four major areas affecting patients of minority backgrounds communication with health workers: communication challenges, use of interpreters, cultural differences, and unmet expectations. Generally, patients with minority backgrounds experienced poor care which they attributed to language barrier and cultural differences. Conclusion: Nurses must be culturally competent and be proactive in using the services of professional interpreters to ensure quality health care for patients with ethnic minority backgrounds. Keywords: Ethnic minority patient, communication, experience, health professional.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEr jeg forstått? Kommunikasjon mellom pasienter med minoritetsbakgrunn og helsepersonell
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel