Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestnes, Arnhild Hammerås
dc.contributor.advisorHunstad, Ingunn Klauset
dc.contributor.authorKjærstein, Ingunn Elisabeth
dc.contributor.authorKorsedal, Emilie
dc.date.accessioned2021-09-25T16:43:03Z
dc.date.available2021-09-25T16:43:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82584963:82588891
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783383
dc.description.abstractHensikt: Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan sykepleier kan ivareta barn og unge som pårørende til forelder med psykisk lidelse. Metode: Denne oppgaven er en systematisk litteraturstudie, som tar utgangspunkt i åtte forskningsartikler. Fire av forskningsartiklene er kvantitativ metode mens de fire andre er kvalitativ metode. Alle forskningsartiklene baseres på sykepleieperspektiv og er vurdert ut fra relevans, kvalitet samt etiske hensyn. Resultat: De viktigste resultatene viser at sykepleierens kompetanse, betydningen av rammefaktorer, identifisering og barnets behov og samarbeid var de mest sentrale funnene for sykepleier for å ivareta barnet. Konklusjon: For å ivareta barn og unge som pårørende til forelder med psykisk lidelse er sykepleierens kunnskap, erfaringer og familiefokusert omsorg, i tillegg til gode retningslinjer og prosedyrer viktige. For å identifisere barnet og barnets behov, er faktorer som vurderingsverktøy viktig. Barnesamtaler er viktig tiltak i det forebyggende arbeidet og samarbeid med foreldre kan føre til videre hjelp for barnet.
dc.description.abstractAim: The aim of this study is to research how nurses can take care of children and youth of parental mentall illess. Method: The systematic literature study is based on eight research articles. Four of the research articles are quantitative methods, while four others research articles are qualitative methods. All research articles are based on a nursing perspective and are classified from relevance, quality and ethical considerations. Results: The most important findings indicate that nurse’s competence, the importance of framework, identification and the child’s needs, and cooperation were the most central findings for the nurse to care of the children of parental mental illness. Conclusion: To be able to take care of the children and youth of parental mental illness, the nurse`s knowledge, experiences and family focused care in addition to good guidelines and procedures is essential. To identify the child and the child`s needs, factors as assessment tools are important. Child talks are an important measure in the preventive work and cooperation with the parents can lead to further help to the child.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier ivareta barn og unge som pårørende til forelder med psykisk lidelse?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel