Hvilke utfordringer opplever ungdom med epilepsi?
Description
Full text not available
Abstract
Hensikt: Hensikten med litteraturstudien var å undersøke hvilke utfordringer ungdom med epilepsi opplever, for så å diskutere hvilken konsekvens dette har for utøvelsen av sykepleie til denne pasientgruppen.
Metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Ni forskningsartikler ble innhentet ved bruk av systematisk litteratursøk og frisøk. Evans metode for å tolke forskningsdata ble brukt til dataanalysen.
Resultat: Ungdom med epilepsi ønsker å være normale, men flere faktorer gjør at de føler seg annerledes enn venner og jevnaldrende. Mange opplever å bli overbeskyttet av foreldre, noe som blant annet går ut over selvstendighet og autonomi. Det er også utfordrende å åpne opp om sykdommen til andre. Det er mye bekymringer og frustrasjon knyttet til å ha epilepsi, både i forbindelse med å ha anfall, men også rundt fremtiden. I tillegg er det utfordrende å ta antiepileptika blant annet på grunn av bivirkninger og interaksjoner.
Konklusjon: Ungdom med epilepsi har behov for kunnskap om hvordan de kan håndtere utfordringene de opplever. Undervisning, veiledning og støtte til ungdommen vil være viktige sykepleietiltak. Det er også viktig å øke foreldrenes kunnskap om sykdommen for å redusere overbeskyttelse. Hvilke utfordringer ungdom med epilepsi opplever er individuelt, og derfor er det viktig at sykepleien tilpasses den enkelte. Aim: The aim of this study was to investigate the challenges adolescenes with epilepsy experience, and then discuss the consecuenses for the practice of nursing to this patient group.
Method: This is a systematic litterature study. Nine reaserch articles have been included by the use of systematic litterature search and free hand search. Evans method to interpretive data was used for the analysis process.
Results: Adolescences with epilepsy want to be normal, but several factors make them feel different from friends and peers. Many experience overprotection by their parents, which affect their independence and autonomy. Disclosure of the epilepsy diagnosis to others is also challenging. There are a lot of worries and frustration associcated with having epilepsy, both in association with having seizures, but also regarding the future. In addition is it challenging taking antiepileptic drugs, because of the side effects and interactions, among other things.
Conclusion: Adolescenses with epilepsy are in need of knowledge on how to handle the challenges they experience. It is also important to increase the parents knowledge of epilepsy to reduce overprotection. What challenges adolescences with epilepsy experience varies, and it is therefore important to individualize the nursing practice.