Tidlig identifisering av sepsis.
Abstract
HensiktStudiens hensikt er å belyse aspekter ved sykepleiers arbeid med å tidlig identifisere sepsis, og å finne forslag til løsninger som kan gjøre denne prosessen mer effektiv.
MetodeSystematisk litteraturstudie med søk etter forskningsartikler i ulike databaser innen sykepleieforskning. Analysen av artiklene ble gjort med utgangspunkt i en forenklet metasyntese, hvor artiklene ble gjennomgått med en fire-trinns innholdsanalyse. Analysen resulterte i funn innen fire hovedtemaer; klinisk kompetanse, kartleggingsverktøy, organisatorisk kompetanse og kommunikasjon.
ResultatDet er et stort behov for økt sepsis-relatert kompetanse hos sykepleiere, for å oppnå dette må det utvikles bedre opplæringstilbud. Benyttelse av kartleggingsverktøy må understøttes med god opplæring og undervisning for å forbedre de kliniske observasjonene. Kombinasjonen av lav bemanning og høyt pasientantall reduserer tiden til å gjøre gode kliniske observasjoner. Konsekvensen av dette er en lengre identifiseringsprosess. Det er viktig at avdelingslederne sørger for at sykepleierne får god opplæring i å organisere arbeidstiden sin, og i viktigheten av å delegere bort oppgaver hvis arbeidsmengden blir for stor. Konsekvensen av dårlig kommunikasjon kan føre til misforståelser eller tap av viktig informasjon om pasients tilstand. Opplæring i bruk av kommunikasjonsverktøy vil strukturere og konkretisere overføringen av informasjon.
KonklusjonØkt fokus på opplæring innen sepsis-relatert kompetanse, bruk av kartleggingsverktøy, organisatorisk kompetanse og kommunikasjon vil kunne føre til en bedre ivaretakelse av pasientsikkerheten og bidra til tidligere identifisering av sepsis. Purpose The purpose of this study is to shed light on aspects of nurses' work in identifying sepsis at an early stage, and to find solutions and suggestions that can make this process more efficient.
Methods Systematic literature study with search for research articles in various databases in nursing research. The analysis of the articles was based on a simplified metasynthesis, where the articles were reviewed with a four-step content analysis. The analysis resulted in four main findings: clinical competence, screening tools, organisational competence and communication.
Results There is a great need for increased sepsis-related competence among nurses. In order to achieve this, better training programmes must be developed. Use of screening tools must be supported with good training and teaching to improve clinical observations. The combination of short-staffing and high patient numbers reduces the time it takes to make good clinical observations, and the consequence of this is a longer identification process. It is important that the department managers ensure that the nurses are well trained in organising their working hours and learns the importance of delegating tasks if the workload becomes too large. The consequence of poor communication can lead to misunderstandings or loss of essential information about the patient's state of health. Training in the use of communication tools will structure and concretize the transfer of information.
Conclusion Increased focus on advanced training in sepsis-related competence, use of screening tools, organisational competence and communication may lead to better care of patient safety and contribute to an earlier identification of sepsis.