Hvordan opplever personer med minoritetsbakgrunn kommunikasjonen i møte med helsepersonell?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783368Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Å undersøke minoritetspasientenes opplevelse av kommunikasjonen i møte med helsepersonell.
Metode: Systematisk litteraturstudie benyttet åtte vitenskapelige forskningsartikler med hoved fokus på kvalitativ studie, for å belyse problemstillingen.
Resultat: Fire hovedkategorier om hvordan minoritetspasienter opplever kommunikasjon i møte med helsepersonell ble identifisert; mangel på informasjon, erfaring med tolk, opplevelse av kulturforskjell og forventning til helsepersonell. Konklusjon: Kommunikasjonsproblem fører til hindring av informasjonsutveksling mellom minoritetspasienter og helsepersonell. Flere pasienter mener at kommunikasjonsproblem skyldes også mangel på oversettelse/ tolk. Kultur har også påvirkning på kommunikasjon mellom partene. Kunnskap om minoritetspasientenes opplevelser av kommunikasjon kan bidrar til bedre forståelse hos helsepersonell samt er betydelig for forbedringsarbeid i helse- og omsorgsektoren. Aim: Examine how patients with minority background experience communication with health personnel.
Method: Systematic literature study used eight scientific research articles with main focus on qualitative study to illuminate the topic question.
Result: Four main categories of how minority patients experience communication in meeting with healthcare provider was identified; lack of information, experience with interpreter, experience of cultural difference and expectation of health personnel.
Conclusion: Communication problem leads to barriers in information exchange between minority patients and healthcare provider. More patients mean that communication problems fall to lack of translator/interpreter. Culture also has an impact on communication between parties. Knowledge of minority patients experience of communication can contribute to better understanding for healthcare provider and is significant as to improvement work in health and care sector.