Kompetanse blant helsearbeidere i kommunehelsetjenesten – en kvantitativ studie
Description
Full text not available
Abstract
Hensikt: Hensikten med studien er å undersøke faktorer som kan påvirke fagkompetansen hos helsearbeidere, og finne sammenhenger mellom utdanning, alder, arbeidserfaring og stillingsstørrelse, og grad av mestring av arbeidsoppgavene i kommunehelsetjenesten. Introduksjon/Bakgrunn: Et økende antall multisyke eldre pasienter i kommunehelsetjenesten har ført til behov for god fagkompetanse hos helsearbeidere i kommunehelsetjenesten. Dette for å sikre riktig helsehjelp til ulike pasientgrupper. Tidligere forskning viser at fagkompetansen ikke er tilstrekkelig, og at styrking av fagkompetanse er lite prioritert. Metode: Dette er en kvantitativ studie med et tversnittdesign som er gjennomført med 88 helsearbeidere fra sykehjem og hjemmesykepleiedistrikt i en kommune på NordVestlandet. Det er brukt frekvensanalyser for å beskrive data, og faktor- og regresjonsanalyse for å analysere sammenhengene. Resultat: Funn viser at kompetansen i å observere og vurdere pasienter blant helsearbeidere i kommunen ikke er tilstrekkelig god nok. Både utdanning og arbeidssted innvirker på denne kompetansen. Utdanning har også betydning for helsearbeiderens vurderings- og mestringsevne innenfor forskjellig prosedyrer i pasientbehandlingen. Konklusjon: Studien viste at både fagkunnskap og prosedyreferdigheter blant helsearbeiderne var liten og det er behov for å heve fagkompetansen i kommunehelsetjenesten. Jevnlig teoretisk gjennomgang i kombinasjon med praktisk trening gir mulighet for å skape trygghet hos helsearbeideren, og på den måten øke og vedlikeholde fagkompetansen, både innenfor akutt- og ferdighetskompetanse. For å møte utfordringene og behovet for høy fagkompetanse i kommunehelsetjenesten avhenger mye av om virksomheten legger til rette for, og om den ansatte har mulighet, vilje og ønske om kompetanseheving. Nøkkelord: kommunehelsetjeneste, hjemmetjenester, hjemmesykepleie, kompetanseheving. Aim: The aim is to investigate factors that may affect the competence of healthcare workers, and to find connections between education, age, work experience and job size, and mastering the tasks in the municipal health service. Introduction/background: An ever-increasing number of multi-morbid elderly patients in the municipal healthcare service has led to greater need for professional competence among nursing staff. Research shows that the competence available to date is not sufficient and strengthening of the competence is not a priority. Methods: This is a quantitative survey with a cross-sectional design conducted with 88 healthcare workers from nursing homes and in homecare, in a municipality in the northwestern part of Norway. Frequency analyzes have been used to describe data, and factor and regression analysis to explore relationships among variables. Results: Findings may indicate somewhat low skills in observations and assessment of patients among health care workers in the municipality. Both education and workplace impact on this competence. Education also has an impact on the health worker's ability to assess and master within different types of procedural work. Conclusion: Healthcare workers with a high level of education and work in homecare had the best observational and assessment skills in various patient situations. Both knowledge and skills among the healthcare workers were somewhat low. Regular theoretical and practical training provides the opportunity for healthcare workers to feel confident in their work, thereby increasing and maintaining the level of competence among the nursing staff. To meet the challenges regarding competence, much depends on whether the company facilitates to increase competence, and whether the employee has the opportunity, willingness, and desire to do so. Key words: municipal healthcare, home nursing, home health nursing, education, nursing competence.