Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVasset, Frøydis Perny
dc.contributor.authorHolmeset, Sofie Katrin
dc.date.accessioned2021-09-25T16:42:12Z
dc.date.available2021-09-25T16:42:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56937129:35269893
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783359
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne studien er å finne ut hvorvidt helsepersonell i primærhelsetjenesten erfarer at ulike whiteboard (tavle) eller sjekklister kan kvalitetssikre pasientforløpet. Bakgrunn: Implementering av Samhandlingsreformen kan være en medvirkende årsak til at primærhelsetjenesten har fått ansvar for flere komorbide (mulitsyke) pasienter. Reformen gir økt krav til samhandling mellom primær- og sekundærhelsetjenesten. Målet er å ha ett pasientforløp og tjenestene skal forhindre uønsket tidsavbrudd mellom aktørene i hele helsekjeden. For å bevare pasientsikkerheten skal epikriser, medisinlister, behovet for tjenester og viktig informasjon være formidlet til riktig instans. Pasientsikkerheten handler blant annet om å forebygge pasientskader. Metode: Dette er en kvalitativ studie, med et hermeneutisk design. Det er gjennomført tre fokusgruppeintervju i tre distriktskommuner. Utvalget omfatter 10 sykepleiere, derav en enhetsleder og en teamleder, noen av informantene hadde videreutdanninger. Resultat: Informantene sa at pasientsikkerheten økte ved bruk av whiteboard og sjekklister , men de hadde ikke noe forskning å vise til. De erfarte at ved å bruke sjekklister og board, ble det synlig hva som hadde blitt gjort, eventuelt ikke blitt gjort. Informantene påpekte at nye tiltak må være forankret i ledelsen for å få god implementering. Det må holdningsendringer til , samt opplæring for å få implementert nye tiltak, som whiteboard og sjekklister, i tjenesten. Informantene så også nytten av å ha fagsykepleier tilsett og som arbeidet med oppdatert kunnskap og kvalitetsforbedring i enheten. Konklusjon: Whiteboard og sjekklister kan være et godt verktøy for å sikre pasientmedvirkning, pasientsikkerheten og et helhetlig kvalitetssikret pasientforløp. Dette forutsetter at all involverte personell bruker verktøyet etter intensjonen. Fagsykepleier kan ha et overordnet ansvar og kontrollere bruken.
dc.description.abstractThe purpose: The purpose of this study is to find out whether health care professionals in the primary health service experience the use of different whiteboard or checklists can quality assure patient progress.
Background: The coordination reform is a contributing reason for the municipal sector being given greater responsibility for more comorbid (potentially ill) patients. The reform has put an increased demand for interaction between primary and secondary health services. The goal is to have a single patient course and the services will prevent unwanted time intervals between the actors in the entire health chain. In order to preserve patient safety, epicrisis and medical records, the need for services and important information must be communicated to the appropriate body. Patient safety is, among other things, about preventing patient injuries.
Method: This is a qualitative study, with a hermeneutic design. Three focus group interviews have been conducted in three municipalities. The participants are 10 nurses, including a unit manager and a team leader, some of the informants had further education.
Result: The informants said it could appear that patient safety increased with the use of whiteboard and checklists. Still, they said they had no research to refer to. They learned that by using checklists and boards, it became visible what had been done, or possibly not done. The informants pointed out that new measures must be established in management in order to have good implementation. There is a need to change attitudes at health professionals, as well as training to implement new measures such as whiteboard and checklists. The informants also saw the benefit of having a professional subject nurse, who worked with updated knowledge and quality improvement in the unit.
Conclusion: Whiteboard and checklists can be a good tool for ensuring patient participation, patient safety and a comprehensive quality assured patient progress. This requires that all personnel use the tool according to the intention. Professional subject nurses can have overall responsibility and control.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av whiteboard for å kvalitetssikre pasientforløpet i primærhelsetjenesten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel