Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBurø, Trude Anita Eggen
dc.date.accessioned2015-03-03T15:35:32Z
dc.date.available2015-03-03T15:35:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/278329
dc.description.abstractBakgrunn for valg av tema og problemstilling Studien tar for seg pedagogens rolle i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere jobber med tidlig innsats for å fremme trygg tilknytning gjennom et godt samarbeid. Barnehagene forholder seg til offentlige dokumenter, lovverk og rammeplan, men det eksisterer få føringer på hvordan de skal jobbe ut fra sin årsplan og virksomhetsplan. Kvello (2010) viser til at ca. 35 % av befolkningen har tilknytningsvansker, noe som kan bety at vansken også forekommer regelmessig i barnehagen. Beregninger Nasjonalt folkehelseinstitutt har gjort viser at ca. 260 000 barn har foreldre med psykisk diagnose som går ut over deres daglige fungering og omsorgsevne (Torvik, F.A., Rognmo, K., 2011). Beregningene anslår store mørketall i forhold til barn som kan ha en eller to foreldre med en psykisk lidelse. Min problemstilling er følgende: Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å fremme trygg tilknytning gjennom tidlig innsats på småbarnsavdeling? I tillegg har jeg formulert tre forskningsspørsmål: • Hvordan vurderer de pedagogiske lederne betydningen av tidlig innsats i en småbarnsavdeling? • Hvordan er pedagogiske ledere bevisste på å fremme tilknytning? • Hvordan vurderer de pedagogiske lederne betydningen av samarbeid for å fremme tidlig innsats? Metode For å få innsikt i pedagogens arbeid for å fremme tidlig innsats, benyttes kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervju etter som det tillater å stille oppfølgende og oppklarende spørsmål. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere ansatt i barnehage i samme kommune. De har hver mellom 6 og 10 års erfaring på småbarnsavdeling. Selve intervjuet er utarbeidet med utgangspunkt i problemstillingen og forskningsspørsmålene. Etter at jeg hadde transkribert intervjuene, ble materialet organisert, kategorisert og analysert. I selve analyseprosessen benyttet jeg ulike metoder, og deltakernes meninger kom frem. Hovedkategoriene kom frem etter bruk av Songedal (2013) sitt skjema (Vedlegg 5), der jeg satte inn deltakernes uttalelser, og av Grounded Theory-inspirert tilnærming til dataene, basert på metode utviklet av Glaser og Strauss (Postholm, 2010), der kategoriene vokser frem fra det konkrete datamaterialet (Dalen, 2011), og viser hvordan pedagogene opplever egen rolle, i likhet med feltet for øvrig, som spennende, interessant og givende. ”Tilknytning”, ”flytsone” og ”samarbeid” kommer tydelig frem som kategorier. Mens jeg bearbeidet materialet, skrev jeg ned fellestrekk, gjentakelser og mønster (Guðmundsdóttir, 2011). Resultat og drøfting valgte jeg fortløpende etter hver kategori mens jeg hadde problemstillingen i fokus. Resultat Deltakerne har ulike tanker og oppfatninger om hva selveste begrepet ”tilknytning” innebærer, men slik jeg ser det jobber de for å fremme trygg tilknytning. De tenkte i retning av barns normalutvikling, sosial kompetanse og fokuserte på tidlig innsats og reflekterer rundt begrepet tidlig innsats. Samarbeidet med PP- tjenesten var sentral, og avvik fra normalutviklingen ble meldte til PP- tjenesten. Jeg synes barnehagen hadde god kvalitet og godt engasjement med hensyn til hvordan de tenkte og organiserte dagen. Deltakerne ønsket mer kunnskap blant annet knyttet til ulike begreper av barnas utfordringer. Det kunne også være fint for å få frem deltakernes tause kunnskap og bli mer bevisst begrepet tilknytning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleHvem er vi som mennesker inni oss...? - En kvalitativ intervjustudie om hvordan pedagogiske ledere gjennom samarbeid fremmer trygg tilknytning med tidlig innsatsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.description.localcodeMasteroppgaven er klausulert. Forfatteren ønsker ikke å publisere masteroppgaven.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel