Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.author10045 og 10053
dc.date.accessioned2021-09-25T16:31:03Z
dc.date.available2021-09-25T16:31:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82578383:84891941
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783233
dc.description.abstractMennesker med diagnosen schizofreni er avhengig av å kunne erfare positive opplevelser for å oppnå en meningsfull hverdag. Hva en anser som meningsfullt kan variere, da alle har egne preferanser og interesser. Hensikten med denne litteraturstudien er å få frem hvilke hverdagslige aktiviteter mennesker med diagnosen schizofreni kan oppleve som meningsfulle. Dette vil bli belyst med Wilcocks aktivitetsperspektiv: å gjøre, å være, å bli og å tilhøre. Å gjøre hverdagslige aktiviteter og engasjere seg i aktivitet har på bakgrunn av funn vist seg å ha en positiv påvirkning for å oppnå en meningsfull hverdag. Hverdagslige aktiviteter trigget positive følelser, og førte til mestring og følelsen av et “vanlig” hverdagsliv med rutiner og aktivitet. Lønnet arbeid og gruppeaktiviteter bidro til en følelse av å være til nytte og tilhøre et fellesskap. Å inkludere mennesker med schizofreni i aktiviteter kan redusere stigmatisering og føre til at flere med psykiske lidelser blir inkludert i samfunnet. I en ergoterapeutisk intervensjon vil det være viktig å blant annet inkludere individets egne interesser og identitet, og legge til rette for at vedkommende skal få utføre hverdagslige aktiviteter som bidrar til å oppleve mening.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMeningsfull hverdag for mennesker med schizofreni
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record