Mestring av sykepleierrollen i møte med barn og deres pårørende som snakker et fremmed språk.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782902Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning: Denne studien undersøker hvordan sykepleieren opplever å kommunisere med pasienter med et fremmed språk, og hvordan dette påvirker deres opplevelse av mestring i sykepleierollen.
Metode: For å undersøke hvordan sykepleieren opplever kommunikasjon med pasienter med et fremmed språk og deres opplevelse av mestring ble det gjennomført kvalitative intervjuer i samarbeid med Barn Mottak ved St. Olavs Hospital. Svarene ble deretter analysert og sortert tematisk.
Resultat: Resultatene viser at opplevelsene av mestring i sykepleierrollen er noe ulik. Hovedfunnene viser at de fleste sykepleierne opplever en mangel på undervisning og opplæring i tematikken, og at det meste læres gjennom erfaringer en gjør i løpet av yrkeslivet. De fleste sykepleierne nevnte også tidspress i arbeidshverdagen som vanskeliggjør et godt mottak av pasienten, og at bruk av tolk er en viktig ressurs for et godt samarbeid med pasientene. Resultatene er sammenfattet i fire kategorier: opplevelsen av å mestre sykepleierollen, tidspress, bruk av tolk og mangel på undervisning.
Konklusjon: Studien viser at flere sykepleiere opplever at det kan være utfordrende å yte god helsehjelp til pasienter med et fremmed språk. Det er en nødvendighet med et større fokus og mer opplæring og undervisning relatert til pasientgruppen. Både for å kunne gi god og riktig medisinsk behandling til pasientene, men også for å kunne ta vare på alle pasientens behov ved mottakelse og innleggelse på sykehus. Objective: This study investigates the nurses` experiences of communication in foreign language care encounters, and how this affects their mastering of the nursing role.
Methods: The interviews conducted in partnership with Children emergency at St. Olavs Hospital were analyzed and sorted thematically. The purpose was to study nurses` experiences of communication in foreign language care encounters, and how this affects their mastering of the nursing role.
Results: The results show that there are differences in the nurses´ experiences and mastering. Main findings indicate that most nurses believe it to be a lack of education and instruction when it comes to foreign language care encounters. Some also said time pressure is a big part of their work and this can complicate care encounters, and that interpreters are a big resource. The results are summarized in four categories: the experience of mastering the nursing role, time pressure, the use of interpreters and lack of instructions.
Conclusion: This study shows that many nurses experience challenges to preserve good health care to patients with a foreign language. Findings show the importance of instruction and education about foreign language care encounters. Because of this, nurses can give equivalent medical health care to the patients, but also take care of all the patients’ needs when they are in the hospital.