Mestring hos foreldre til barn med kreft
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782885Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn: Hvert år i Norge diagnostiseres rundt 200 barn og unge mellom 0 og 18 år med kreft. Foreldre som har et barn med kreft opplever et høyt nivå av stress. Denne studien omhandler sykepleie til foreldre med kreftsyke barn under behandling. Hensikten med denne litteraturstudien er å undersøke hvordan sykepleiere kan bidra til å fremme mestring hos disse foreldrene, slik at de opplever bedre helse og livskvalitet, og evner å støtte barnet under behandlingen. Det teoretiske kunnskapsgrunnlaget gir en forståelse for hva stress, krise og mestring er, samt hvilken rolle sykepleiere har i møte med denne pårørendegruppen.
Metode: En systematisk litteraturstudie med utgangspunkt i syv nyere og relevante forskningsartikler, pensumlitteratur og selvvalgt litteratur for å belyse den aktuelle problemstillingen. Forskningsartiklene som er benyttet presenteres i en artikkelmatrise. Artiklene ble analysert ved hjelp av Evans analysemodell (2002).
Resultat: De sentrale funnene fra forskningsartiklene utgjør fire hovedfunn: Kommunikasjon og informasjon, psykisk og emosjonell støtte, mellommenneskelig relasjoner og miljøpåvirkning. Hvordan sykepleiere kan benytte seg av disse resultatene for å bidra til å fremme mestring hos foreldre drøftes i diskusjonsdelen.
Konklusjon: Resultatene viser at sykepleiere spiller en viktig rolle når det kommer til å bidra til å fremme mestring hos foreldre. Flere av studiene viser at tiltak og intervensjoner rettet mot å fremme mestring hos foreldre er viktig for å minimere risiko for utvikling av angst, depresjon og post-traumatisk stress. Foreldrenes mestring vil også være av betydning for hvordan barnet mestrer sin situasjon.
Nøkkelord: sykepleie, foreldre, barn, kreft, mestring