Utdannelse og erfaring i bruk av ultralyd i norsk helsevesen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782731Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt og problemstilling: Hensikten med denne studien er å kartlegge omfanget og opplevelsen av opplæring innenfor helseprofesjoner som anvender ultralyd. Dette for å etablere kunnskap til å vurdere behovet for et etter- og videreutdanningstilbud i Norge. Den konkrete problemstillingen er om det er sammenheng mellom ulike profesjoners grad av opplæring og yrkesansiennitet, og deres opplevde og rapporterte ferdigheter i bruk av ultralyd.
Metode: Oppgaven er en nasjonal retrospektiv tverrsnittstudie som benytter spørreskjema som metode. Spørreskjemaet målte ulike profesjoners opplæring i og erfaring med bruk av ultralyd i klinisk virksomhet. Samtlige sykehus og noen private institusjoner fikk mulighet til å delta i undersøkelsen. Det ble utført deskriptive analyser av svarene.
Resultat: De som har jobbet lenge er mer samstemte i egenvurderingen av praktiske ferdigheter enn de som har få års erfaring. Majoriteten av respondentene vurderer de praktiske ferdigheter høyere enn de teoretiske, og de som har tatt videre- og etterutdanning vurderer sine teoretiske ferdigheter over gjennomsnittet. Profesjonene som har størst variasjon i type opplæring er ekkoteknikere og sykepleiere. Flertallet av respondentene føler de får tilstrekkelig oppfølging, men nesten halvparten av respondentene ønsker tilbud om oppfriskningskurs.
Konklusjon: Yrkesansiennitet, type utdanning/opplæring og hyppighet i bruken av ultralyd kan se ut til å påvirke hvordan utøverne av ultralyd i Norge vurderer sine praktiske og teoretiske ferdigheter. Studien viser at det er behov for et utvidet etter- og videreutdanningstilbud for brukere av ultralyd i Norge.
Nøkkelord: Ultralyd, ultralydundersøkelser, utdanningstilbud, opplæring, utdanning, yrkesansiennitet, praktiske- og teoretiske ferdigheter og trygghet. Purpose and research question: The purpose of the present study is to map the scope and experience of ultrasound training for the health professions that use ultrasound. We want to establish knowledge to consider the need for further education-offers in Norway. The specific research question is to see if there is a connection between different professions' level of training and occupational seniority, and their experienced and reported skills in the use of ultrasound.
Method: The present thesis is a national retrospective cross-sectional study, which uses a questionnaire as a method. The questionnaire measured different professions training in and their experience with the use of ultrasound in clinical care. All the hospitals and some private institutions in Norway were given the opportunity to participate in this study. It was later performed descriptive analysis of the responses.
Results: More experienced ultrasound users are more unified in their self-assessment of practical skills compared to less experienced users. The majority of the respondents judge their practical skills being better than their theoretical skills, and those with further ultrasound education evaluate their skills above average. The professions with greatest variation in their type of education are echo-technicians and nurses. The majority of the respondents feel they have received adequate follow-up, but almost half of the respondents wish for a better offer of refresher courses.
Conclusion: Occupational seniority, education/training and the frequency in use of ultrasound may appear to have an impact on how the different respondents evaluate their practical- and theoretical- skills. Our study shows that there is a need for an expanded continuing- and further education offer for ultrasound users in Norway.
Keywords: Ultrasound, ultrasound examination, education offers, training, education, occupational seniority, practical- and theoretical skills and safety.