Tilgjengelighet på fjerntog
Abstract
Innledning:Denne bacheloroppgaven omhandler utvikling av fjerntog i Norge med bakgrunn i universell utforming og smittevern. I innledning settes det rammer for gjennomføring av oppgaver, samt eksterne veiledere.
Teori:Oppgaven er omfattende og krever tilstrekkelig med bakgrunnsinformasjon før videre arbeid. Det hentes informasjon rundt den valgte problemstillingen for å finne pålitelige kilder som kan trekkes inn i valg og avgjørelser.
Metode:Prosessen følger boken Nyskapning. Ved bruk av utforskende metoder genereres ideer og løsninger på belyste problemer. Fasen er omfattende og er hovedessensen i oppgaven. Gjennom metode fokuseres det på tre fokusområder.
Resultat: Konsepter visualiseres som endelig løsningsforslag ved bruk av fysiske prototyper og CAD – tegninger. Resultatet besvarer også del problemstillingene gitt i innledningen.
Diskusjon:Gjennomføringen av oppgaven beskrives konkret med hva som har gått bra eller dårlig. Dette angår problemer som har oppstått i prosessen, og hvordan oppgaven er håndtert og utført. Gjennom avsluttende samtaler med veiledere ble det kommentert at løsning for inngangsparti er innoverende og nyskapende.
Konklusjon:Løsningsforslaget som presenteres gjennom oppgaven vil føre til et mer universelt tog med smittevern foretak. Introduction:This bachelor thesis deals with the development of long-distance trains in Norway on the basis of universal design and infection control. In introduction, frameworks are set for the implementation of assignments, as well as external supervisors.
Theory:The task is extensive and requires sufficient background information before further work. Information is gathered around the chosen issue to find reliable sources that can be drawn into elections and decisions.
Method:The process follows the book Nyskapning. Exploratory methods generate ideas and solutions to highlighted problems. The phase is extensive and is the main essence of the task. Through method, there will be three focus areas.
Result: Concepts are visualized as final solution proposals using physical prototypes and CAD drawings. The result also answers some part thesis given in the introduction.
Discussion:The implementation of the thesis is described specifically with what has gone well or bad. This relates to problems that have occurred in the process and how the task has been handled and performed. Through concluding discussions with supervisors, it was commented that the solution for the entrance hall is innovating.
Conclusion:The solution proposal presented through the thesis will lead to a more universal train with infection control enterprises.