A Learning Approach for Future Competencies in Manufacturing using a Learning Factory
Description
Full text not available
Abstract
Verden gjennomgår nå en teknologisk revolusjon i høy takt, og bedrifter kan ikke vente på at ny generasjons arbeidstakere skal få tilrettelagt opplæring i fremtidens kompetansebehov. Manglende kompetanse hindrer implementeringen av ny teknologi, og reduserer konkurransekraften til produksjonsbedrifter. Arbeidstakere i produksjonsbedrifter møter økt risiko for arbeidsledighet hvis ikke tilstrekkelig nivå av kompetanse opprettholdes eller heves til fremtidens kompetansebehov.Denne masteroppgaven har som mål å identifisere de viktigste kompetansene en produksjonsarbeider bør inneha det neste tiåret, og de kan tilegnes ved bruk av læringsfabrikk som læringsmiljø. Kartlegging av ledende forsking på fremtidens kompetansebehov og semistrukturerte intervjuer med fem deltakere ble gjennomført. Det ble også gjennomført en case-studie av et læringsscenario. En modell for didaktisk design ble benyttet for beskrivelse av læringsscenarioet.Viktige kompetanser ble identifisert med de to forskningsmetodene som viste likheter i resultatene. De identifiserte kompetansene formet målet og metoden for læring i case-studien. Med teorier om læring og didaktisk design ble en metode for å tilegne nøkkelkompetanse ved bruk av læringsfabrikk foreslått. Denne masteroppgaven bidrar til kunnskap om hvilke nøkkelkompetanser en produksjonsmedarbeider må tilegne seg for å være forberedt på ny teknologi i produksjonsmiljøet. Den foreslår også en fremgangsmåte med læringsfabrikk som læringsmiljø i læring. Mens case-studien foreslår en lovende fremgangsmåte for å tilegne seg relevant kompetanse ved bruk av læringsfabrikk, er den ikke blitt testet med deltakere. Den foreslåtte læringsmetoden bør testes i fremtidige læringsscenarioer. The world is currently undergoing a technological revolution so fast that companies cannot wait for the next generation of workforce to be sufficiently trained. The lack of competencies of workers hinders the implementation of new technologies and reduces the competitiveness of manufacturing companies. Manufacturing workers are also facing the risk of unemployment unless a sufficient level of competencies is maintained or raised to prepare for the future of manufacturing. This master thesis aims to identify the most important competencies for a manufacturing worker in the coming decade and how they can be acquired using a learning factory as learning environment. A combination of State-of-the-Art research and semi-structured interviews with five participants were conducted. A case study of a learning scenario was also conducted. The learning scenario was described using a didactic design model.Key competencies were identified, and the two research approaches showed similarities in results. The competencies shaped the learning goal and the learning approach in the case study. With theories of learning and didactic design, a learning approach in learning factory for acquiring key competencies was proposed.This thesis adds to knowledge on key competencies a manufacturing worker must acquire to adapt and be prepared for new technologies in the manufacturing environment. It also proposes a learning approach where a learning factory is the environment for learning. While the case study proposes a promising approach for acquiring relevant competencies in a learning factory based on theoretical background on learning, the learning approach has not been tested with participants. The proposed learning approach should be tested in future learning scenarios.