Autonomi - en statusoversikt 2021
Abstract
Det er et stadig større fokus på avansert teknologi innen den maritime næringen, og dermed også økende interesse for autonomi, men det er ikke enkelt å skaffe seg en oversikt over hvor langt denne utviklingen faktisk har kommet. Denne oppgaven vil forsøke å gi leseren en oversikt over en del autonome prosjekter som dekker et bredt spekter av segmenter for å kunne gi en indikasjon på statusen til den autonome utviklingen.
Det ble derfor besluttet å samle inn data fra en rekke prosjekter, for så å kunne presentere disse på en oversiktlig måte for leseren. Dataen som ble samlet inn ble videre brukt til å se på hvem som er pådrivere bak utviklingen og hvor utviklingen foregår. Oppgaven kommer frem til at det er i Europa det foregår størst autonom utvikling med teknologiselskapene som største pådriver.
Ved å arbeide med de ulike prosjektene kom det frem at det ble brukt en rekke ulike graderingssystemer til å beskrive hvor autonomt fartøyet var, dette gjorde det utfordrende å sammenligne de ulike prosjektene. Det ble da nødvendig å se på de ulike graderingsystemene og terminologien rundt autonomi. Etter å ha sett på en rekke ulike aktørers måte å beskrive ulike grader på, ble det besluttet å benytte NFAS sine grader i denne oppgaven for å skape en gjennomgående helhet. There is an ever-greater focus on advanced technology in the maritime industry, and therefore also an increasing interest for autonomy. To gauge how far the development has progressed is a difficult task. This thesis will try to give the reader an overview over several autonomous projects covering a wide range of segments. This is to give the reader an indication of the status of autonomous development.
A decision was made to gather information from a series of projects and thereafter present them in clear fashion. The information gathered was used to analyse who the driving force behind the development is, and where it is located. The thesis will give a clear indication that the largest part of autonomous development is in Europe and that the main driving forces are the developers of the underlying technology, rather than the maritime industry itself.
During the research of the different projects, it was discovered that there is number of different systems for grading autonomous vessels. This posed a challenge for comparing the projects to one another. It was therefore necessary to look at these systems and the general terminology surrounding autonomy. After closer inspecting the different systems, a decision was made to use NFAS system, to establish a common understanding of the grades of autonomy throughout the thesis.