Prosjektering av verkstedhall
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om dimensjonering og design av bæresystemet til en verkstedhall, som er plassert på Digernes i Ålesund. I oppgaven er det fokusert på bæreevnen og kapasiteten til bjelker, søyler og vindavstivningen til konstruksjonen. Bygget er dimensjonert for de aktuelle lastkombinasjonene som vil opptre ihht. NS-EN 1990.
I oppgaven er det dimensjonert to ulike bæresystemer. Videre er det sett på fordeler og ulemper med konstruksjonene for å kunne sammenligne dem, og komme frem til den mest hensiktsmessige løsningen for dette prosjektet. Begge modellene er prosjektert med leddet bjelke/søyle forbindelse, og med fast innspenning til fundament. Modellene som er prosjektert i oppgaven er:
Modell A: Stålkonstruksjon med fagverksbjelke. Fagverksbjelken har en høyde på 1,6m, og består av over- og undergurt med dimensjon HEA-300, og 20 delstaver med dimensjon KKR 140x140x8. Søylene vil bestå av KKR 300x300x10.
Modell B: Konstruksjon med limtrebjelke og betongsøyler. Limtrebjelkens dimensjon er satt til 300x1700mm, mens betongsøylene vil ha en dimensjon på 500x500mm, og er forsterket med 8 stk.Φ32 lengdearmering. Konklusjonen er at modell A vil være den mest gunstige løsningen for dette prosjektet. Denne konklusjonen er valgt med hensyn på de vurderingskriterier som er lagt til grunn i oppgaven, der stålets fleksibilitet, i tillegg til at man kan bruke mindre dimensjoner på både bjelke og søyle er blitt avgjørende faktorer.Den avsluttende delen av oppgaven omhandler detaljprosjektering av Modell A. Boltede knutepunkter ved bjelke/søyle, vindkryss og søylefot er dimensjonert i bruddgrensetilstanden etter formler i Eurokode 3/NS-EN 1991-1-8, ut fra de lastene som er beregnet i FEM-design. I tillegg er det lagt med detaljtegninger fra Revit. The objective of this thesis is to design and calculate the structural system and elements of a car workshop located in Digernes, Ålesund. The main focus has been to calculate the loads on columns, beams and wind braces, and apply suitable dimensions for these structural parts. The loads have been calculated according to NS-EN 1990.In this project there is constructed two different structures, and their strengths and weaknesses have been compared, to find the best option. Both structures are constructed with hinged connection between the column and beam, and with rigid connection to the foundation. A short description of the structures:
Model A: Steel construction with truss beam. The hight of the beam is set to 1,6m and designed with upper and lower chords with dimension HEA-300. The joints consist of KKR 140x140x8, and the steel columns are set to KKR 300x300x8Model B: the structure consists of glulam beams with a dimension of 300x1700mm, and concrete columns with the size 500x500mm, reinforced with 8 Φ32 rebars.
The conclusion is that model A will be the most suitable option for this project based on the comparison criteria in this thesis. The deciding factors for this conclusion is the flexibility of the steel, and the fact that model B needs larger dimensions for both the columns and beams.The thesis concludes with a detailed construction of model A. The bolted connections between column/beam, wind braces and column/foundation are constructed according to Eurocode 3/NS-EN 1991-1-8, from the loads that have been calculated in FEM-design. Detailed drawings from Revit have also been added to this part.