Show simple item record

dc.contributor.advisorTelehoi Nilsen, Lala Lacramioara
dc.contributor.advisorMørk, Max Ingar
dc.contributor.advisorRistesund, Reidar
dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMohamud, Ahmed
dc.contributor.authorFarshchian, Alizadeh
dc.contributor.authorLemming, Tobias
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:41Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82686915:82688605
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782214
dc.description.abstractSAMMENDRAG Digitalisering er blitt sett på som nøkkelen til å løse mange problemstillinger i bygge- og- anleggsbransjen. Vår oppgave, som forhåpentligvis bidrar til økt digitalisering, handler om å undersøke effekter og utfordringer man kan oppleve ved å implementere VR og 4D. Det finnes mange programmer innen VR og 4D. Fokuset i denne oppgaven blir på programmene Synchro Pro, Vrex og Dimension 10. Vi har gjennomført egenopplæring av programmene der vi har brukt et stamfiskeanlegg prosjektert av Moldskred AS for å lære primærfunksjonene. Ved at vi har tilegnet oss kjennskap til programmene, har vi kunnet gjennomføre gode intervjuer, ettersom at dette krever forkunnskap. VR-programmene bidro til at vi kunne oppleve stamfiskeanlegget i 1:1 skala, mens Synchro Pro ga en 4D modell der 3D modellene til byggeprosjektet var koblet til fremdriftsplanen. Programmet viste oss også filmer som illustrerte rekkefølgen på aktiviteter for hvordan prosjektet skulle gjennomføres på byggeplass. Metodene benyttet for å utrede effekter og utfordringer knyttet til implementering og bruk av programmene, er aktuelle litteraturstudier og gjennomførte intervju med nøkkelspillere som har erfaring fra programmene. Effektene med programmene er mange og kan oppnås dersom de er implementert på en god måte. Programmene kan bidra til å redusere feil, kostnader og tid. I VR er det muligheten til å oppleve 3D modellen i 1:1 skala som bidrar til effektene, mens Synchro pro, som et fullstendig 4D planleggingsverktøy, hjelper til med å løse ulike problemstillinger i prosjekter. Disse programmene har også positiv effekt på bærekraftsmålene, som blir mer viktig med tiden som går, ved å redusere tid og feil på et prosjekt. Intervjudeltakerne har gitt anbefalinger for hvordan programmene bør implementeres. Siden VR og 4D har ulike funksjoner, bør man gjøre to forskjellige kartlegginger for å identifisere hvor hvert program passer inn. Det er et behov for tilstrekkelig ressurser når implementeringen skal gjennomføres. For VR krever det ressurser for å kjøpe VR-briller, VR-ready PC og programvare. Utfordringen for VR er å bestemme når og hvordan programmet skal brukes. Med implementering Synchro Pro, trengs det planleggingskompetanse i tillegg til dataferdigheter, ettersom en utfordring med programmet er at brukergrensesnittet er krevende. Hvis implementeringen av programmene blir tilstrekkelig gjennomført, kan dette bidra til å løse utfordringer med programmene.
dc.description.abstractSUMMARY Digitization has been seen as the key to solving many issues in the construction industry. Our task, which hopefully contributes to increased digitization, is to investigate the effects and challenges one can experience when implementing VR and 4D. There are many programs in VR and 4D. The focus of this thesis will be on the programs Synchro Pro, Vrex and Dimension 10. We have carried out training in order to operate the programs using a broodstock facility designed by Moldskred AS to learn the primary functions. By acquiring knowledge of the programs, we have been able to conduct good interviews, as this requires prior knowledge. The VR programs helped us to experience the broodstock facility on a 1:1 scale, while Synchro Pro provided a 4D model as the 3D models of the construction project were connected to the progress plan. The program also showed us films that illustrated the order in which activities in relation to the project should be carried out on the construction site. . The methods used to study the effects and challenges associated with the implementation and use of the programs have been done by studying current literature and conduct interviews with key players who have experience from using the programs. The effects accomplished by the programs are many and can be achieved if the programs are implemented thoroughly. The programs can help reduce errors, costs, and time. In VR, it is the ability to experience the 3D model on a 1:1 scale that contributes to the effects, while Synchro pro, as a complete 4D planning tool, helps to solve various problems in projects. These programs also have a positive effect on the sustainability goals, which become more important with time, by reducing time and mistakes on a project. The interview participants have given recommendations for how the programs should be implemented. Since VR and 4D have different functions, one should make two different surveys to identify where each program fits. There is a need for sufficient resources when the implementation is to be carried out. For VR, it requires resources to buy VR glasses, VR-ready PC and software. The challenge for VR is also to decide when and how the program will be used. To implement Synchro Pro, planning skills are needed in addition to computer skills, as a challenge with the program is that the user interface is demanding. If the implementation of the programs is adequately implemented, this can contribute to solve challenges with the programs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering av 4D planlegging og VR
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record