Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGaspar, Henrique M.
dc.contributor.authorOvervåg, Caroline
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:35Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72586027:69202793
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782211
dc.description.abstractBeholdningsproblemer og manglende tilpasningsevne knyttet til turbulente markedsbehov er ikke uvanlig i dag, spesielt i den maritime industrien, og er en av de største årsakene til feil. SCM er et populært tema som brukes av selskaper over hele verden og kan hjelpe bedrifter med å møte disse vanskelige problemene for å oppnå suksess. Målet med denne masteroppgaven er å undersøke fordelen med SCM og utforske den videre ved en casestudie utført ved hjelp av et simuleringsprogram kalt Arena Simulation, hvor hovedmålet er å undersøke selskapets varelager med oppstrøms og nedstrøms ordrevarer. Lagerbeholdning skjer på grunn av usikre behov og krav, som koster ekstra penger for selskapet og forårsaker lengre leveringstid og utilfredse kunder. Dette er en av grunnene til å utvikle en modell for å finne ut hvordan man lager en varemodell for en vare som vil optimalisere lagernivået og minimere kostnadene og lagerbeholdningen. Kostnader er ikke inkludert i denne artikkelen. For å oppnå dette ble det gjennomført en litteraturstudie som resulterte i utviklingen av et rammeverk og deretter en modell som ble brukt i studiesaken. Basert på hvor mye litteratur som finnes om dette emnet, må funnene i denne studien sees i lys av noen begrensninger, så det kan mangle noe veldig viktig litteratur. Casestudien er for grossisten Ahlsell AS, med hovedlageret på et av de travleste stedene i Norge, i nærheten av Norges største og viktigste flyplass, på Gardermoen. Gjennom årene har de klart å bygge et godt omdømme blant kunder og leverandører, men som alle andre selskaper ønsker de alltid å gjøre det enda bedre. En evaluering av dagens SCM i Ahlsell vil bli undersøkt for å se etter forbedringer. Selskapet står for tiden overfor noen problemer med partistørrelse, målbeholdning og ombestillingspunkt basert på maritime kunder, som vil bli kartlagt og undersøkt i denne rapporten. Prosentandel av kundens verditap vil være hovedpunktet av interesse, siden det er viktig for selskapet å opprettholde sitt gode rykte. Den utviklede simuleringsmodellen representerer Ahlsells lager av bare en bestemt vare, med bestillinger fra bare en kunde. Systemet begynner fra kundeordren er mottatt og ender når kunden har mottatt sine kjøpte varer. Etter modellering av systemet ble det funnet ut at det var vanskelig å komme med en løsning for selskapet basert på mange uforutsigbare faktorer som påvirker målbeholdning, ombestillingspunkt og partistørrelse, da enkelhet ikke kan implementeres med mangel på reelle data fra selskapet og manglende kunnskap om programmet. Den utviklede modellen er satt til å være et grunnleggende verktøy for fremtidig arbeid og gjør det mulig for selskapet å videreutvikle og fremme modellen til et ønsket behov. Dette krever imidlertid dedikasjon fra selskapet for å bruke modellen. Oppgaven vil presentere anbefalinger for fremtidig arbeid for selskapet for å minimere tapte kunder og lager ut situasjoner.
dc.description.abstractProblems of Inventory and lack of adaptability related to turbulent market needs is not unusual today, especially in the maritime industry, and is one of the biggest reasons to failures. SCM is a popular topic used by companies worldwide and can help businesses to meet these difficult issues to achieve success. The aim of this master thesis is to investigate the benefit of the SCM and explore it further by a case study done by using a simulation program called Arena Simulation, where the main goal is to investigate a company`s inventory with upstream and downstream of order goods. Stock out happens due to uncertain needs and demands, which cost extra money for the company and causes longer delivery time and unsatisfied customers. This is one of the reasons why developing a model to figure out how to build an inventory model of an item that will optimize the inventory level and minimize cost and stock out. Cost is not included in this paper. To achieve this, a literature study is conducted, which resulted in the development of a framework and subsequently a model used in the study case. Based on how much literature is to be found on this topic, the findings of this study must be seen in light of some limitations, so there may be something very important literature missing. The case study is for the wholesaler Ahlsell AS, with their main warehouse located in one of the busiest locations in Norway, nearby Norway`s biggest and main Airport, at Gardermoen. Over the years, they have managed to build up a good reputation among customers and suppliers, but like all other companies, they always want to make it even better. An evaluation of current SCM in Ahlsell will be investigated, looking for improvements. The company is currently facing some problems with batch size, target stock and reorder point based on their maritime customers, which will be mapped and investigated in this report. Customers Value Lost Percentage will be the main point of interest, since it is a major important for the company to maintain their good reputation. The developed simulation model represents Ahlsell`s inventory of only one specific item, with orders from only one customer. The system begins from the customer order is received and ends up when the customer has received their purchased goods. After modelling the system it was found out that it was difficult to come up with a solution for the company based on many unpredictable factors who affect target stock, re-order point and batch size, as simplicity cannot be implemented with lack of real data from the company and lack of knowledge of the program. The developed model is set to be a basic tool for future work and enables the company to further develop and advance the model to a desired need. However, this requires dedication from the company to utilise the model. The thesis will present recommendations for future work to the company in order to minimize lost customers and stock out situations.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSupply Chain Management by simulation modelling: A Case study of Ahlsell AS
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel