Samhandling mellom sjø og land
Abstract
I denne oppgaven har vi undersøkt hvorvidt samarbeidet fungerer mellom sjø og land. Hvilke faktorer er viktige for at man skal oppnå god samhandling, har vært et av våre forskningsspørsmål. Tittelen på oppgaven er «Samhandling mellom sjø og land», og problemstillingen som har blitt utarbeidet er; «Hvordan fungerer samhandlingen mellom rederi og fartøy». For å kunne svare på problemstillingen har det blitt sett nærmere på tema som samhandling, kommunikasjon og koordinering.
For å løse vår problemstilling har det blitt gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse. Vi sendte ut spørreundersøkelsen til tolv utvalgte rederier, fire innen offshore, fire innen passasjertransport og fire innen oppdrett og havbruk. Vi fikk totalt 62 svar, derav 28 fra land (rederikontor) og 31 fra sjø (fartøy). I tillegg fikk vi svar fra tre respondenter som jobber både på sjø og land. Respondenter som jobbet innenfor offshore hadde en svarprosent på 41,9 %. Innenfor passasjernæringa tilsvarte respondentene 29%, mens i oppdrett/havbruk tilsvarte andelen respondenter 21%. I annet kategorien var fordelingen av antallet respondenter på 8,1%.
Formålet med undersøkelsene var å få belyse hvilke utfordringer man møter på i samhandlingen mellom rederi og fartøy. Datamaterialet vårt ble videre analysert i SPSS og drøftet for å til slutt kunne komme frem til en konklusjon. In this thesis, we have investigated whether the cooperation works between sea and land basis. Which factors are important for achieving good interaction has been one of our research questions. The title of the thesis is "Interaction between sea and land", and our questions about this is; "How does the interaction between shipowner`s offices and vessel work". In order to be able to answer the problem, we looked at topics such as interaction, communication and coordination more closely.
To solve our problem, a quantitative survey has been conducted. We sent out the survey to twelve selected shipowner`s offices, four in offshore, four in passenger transport and four in aquaculture. We received a total of 62 responses, of which 28 from land (shipowner`s offices) and 31 from sea (vessel). In addition, we received answers from three respondents who work both at sea and on land. Respondents who worked in offshore had a response rate of 41.9%. In the passenger industry, the respondents corresponded to 29%, while in aquaculture the proportion of respondents corresponded to 21%. In the second category, the distribution of the number of respondents was 8.1%.
The purpose of the surveys was to shed light on the challenges encountered in the interaction between the shipowner`s offices and the vessel. Our data material was further analyzed in SPSS and discussed in order to finally reach a conclusion.
Description
Full text not available