Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSimonsen, Sigmund
dc.contributor.advisorBjørneseth, Frøy Birthe
dc.contributor.authorAbotnes, Jone J.
dc.contributor.authorBerentzen, Johnny N
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:17Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72590606:72590795
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782198
dc.description.abstractSjøveisreglenes regel 6 fremsetter et krav om at alle fartøy til enhver tid skal bli ført med sikker fart i den hensikt at det skal manøvrere sikkert og effektivt for å unngå sammenstøt med andre fartøy. Ved hjelp av lover, forskrifter og rettsanvendelser søkes det å gjøre regel 6 mer anvendelig ved at forfatterne kommer frem til en sjekkliste som kan være til hjelp for å komme frem til hva som kan være sikker fart under forskjellige forhold og omstendigheter. Regel 6 er med hensikt formet vagt fordi det er kan være mange faktorer som skal være med i vurderingen om farten er sikker. Det må et trenet øye til for å kunne foreta den nødvendige helhetsvurderingen som kreves for å kunne vurdere om farten er sikker og om aktsomhetskravet er oppfylt. Det har vist seg at regelen er svært viktig, og at den er en av de viktigste risikoreduserende faktorene man har ved føring av fartøy. Samtidig mener vi å ha vist at installering av mye nytt teknisk utstyr kan føre til en avslappet holdning til sikker fart, særlig hvis opplæring ikke gis eller opplæringen er mangelfull, eller hvis utstyret blir brukt ukritisk. Vi viser at ved å føre et fartøy uten kritisk refleksjon over hastigheten kan medføre risiko utover vanlig, samfunnsakseptert risiko. Fører man et fartøy uten å ha et reflektert og veloverveid forhold til fart og risiko kan man ende opp med både straffe- og erstatningsansvar som vist i flere av de sakene vi har referert til underveis. Vi viser også at vurderingen av om farten er sikker er et kontinuerlig arbeid. Etter vår mening er dette arbeidet en av hovedårsakene til at navigasjonsbroen skal være kontinuerlig bemannet med minst 1 ansvarlig navigatør støttet av én eller flere andre besetningsmedlemmer som har navigasjon og føring av fartøy som sitt spesialområde. Videre har vi vist at reglene henger sammen og danner en helhetlig ramme rundt fartøyets navigering. Sikker fart er en del av sikker navigasjon som er hva Sjøveisreglene som helhet uttrykker. Derfor må sjøveisreglene ses i sammenheng med hverandre. Bare slik kan navigasjonen trygges og ferdsel på havene bli sikker. I tillegg har vi kommet frem til at regel 6 fungerer som en overordnet regel som blir understøttet og forsterket av flere andre regler. Det er mulig at meningsinnholdet i regel 6 har endret noe karakter siden 1972. Flere tekniske løsninger har kommet til siden da som ingen på den tiden hadde forutsetninger for å forutse. 1972-reglene ble forfattet med den viten man hadde da. Men dette har ikke endret på regelens betydning. Kanskje heller tvert imot. Med inntog av dagens teknologiske hjelpemidler kan det være svært viktig å trene seg i å gjenkjenne forhold som kan lede en inn i utrygge og usikre situasjoner. På den måten bindes lovene og reglene sammen med human factors-elementet som reglene representerer. Lovene og reglene er også ment å være risikoreduserende barrierer mot uønskede hendelser, og derfor må elementer som risikobetraktninger og situasjonsbevissthet være med for å få full forståelse av rettsreglenes virkning hos de som skal anvende reglene.
dc.description.abstractRule 6 of the Collision regulations stipulates a requirement that all vessels must be navigated at a safe speed at all times in order to manoeuvre safely and efficiently to avoid collisions with other vessels. By means of laws, regulations and applications of law, an attempt is made to make rule 6 more applicable. The authors has developed a checklist that can be helpful in estimating safe speed under different conditions and circumstances. Rule 6 is intentionally shaped vaguely because there are many factors that must be included in the assessment of whether the speed is safe. It takes a trained eye to be able to make the necessary overall assessment required to be able to assess whether the speed is safe and whether the due diligence requirement is met. It has been shown that the rule is very important, and that it is one of the most important risk-reducing factors one has when piloting vessels. At the same time, we believe we have shown that the installation of a lot of new technical equipment can lead to a relaxed attitude to safe speed, especially if training is not provided or the training is deficient, or if the equipment is used uncritically. It is shown that navigating a vessel without critical reflection on the speed can entail a risk beyond normal, socially accepted risk. When commanding a vessel without having a reflective and well-considered relationship to speed and risk, one can end up with both criminal and liability for damages as shown in several of the cases referred to along the way. We also show that the assessment of whether the speed is safe is a continuous work. In our opinion, this work is one of the main reasons why the navigation bridge should be continuously manned with at least 1 responsible officer, supported by one or more other crew members. Furthermore, we have shown that the rules are connected and form a comprehensive framework around the vessel's navigation. Safe speed is part of safe navigation which is what the Rules of the Sea express as a whole. Therefore, the rules of the sea must be seen in connection with each other. Only in this way can navigation be seen as safe. In addition, we have concluded that rule 6 functions as an overarching rule that is supported and reinforced by several other rules. It is possible that the meaning content of rule 6 has changed somewhat in character since 1972. Several technical solutions have emerged since then that no one at that time had the prerequisites to predict. The 1972 rules were written with the knowledge one had at that time. But this has not changed the meaning of the rule. Maybe on the contrary. With the advent of today's technological aids, it can be very important to train oneself in recognizing conditions that can lead one into unsafe situations. In this way, the laws and rules are linked to the human factors element that the rules represent. The laws and rules are also intended to be risk-reducing barriers to adverse events, and therefore elements such as risk considerations and situational awareness must be included in order to gain a full understanding of the legal rules' effect on those who are to apply the rules.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva ligger i kravet om sikker fart i Regel 6 i Sjøveisreglene?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel