Hvordan kan Ervik Havfiske AS bruke digitalisering av kommunikasjons- og informasjonsdeling på en slik måte at det kan anses som en fordel i markedet?
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan Ervik Havfiske AS kan bruke digitalisering av kommunikasjon og informasjonsdeling på en slik måte at det kan anses som en fordel i markedet. Dataen i oppgaven er samlet inn gjennom dybdeintervjuer med ulike maritime bedrifter og organisasjoner. I dag er digitale plattformer viktige for kommunikasjonen og informasjonsdelingen i Ervik Havfiske AS. Det er også viktig for å kunne overholde myndighetenes krav om et sikkerhetsstyringssystem. Ved å holde seg oppdaterte på lover og regler fra myndighetene, klarer en å overholde de krav som ligger til grunn. Og ved å kontinuerlig jobbe med forbedringer på de digitale plattformene kan dette være med på å drive selskapet fremtidsrettet. Bedriften må legge til grunn at alle ansatte har fått god nok opplæring og dermed har høy digital kompetanse. Bedriften må også skape en felles forståelse av viktigheten med digitale kommunikasjon- og informasjonsplattformer. De viktigste punktene som kom frem i oppgaven var å få minimert støykilder ved hjelp av et kontinuerlig fokus. Dette vil hjelpe bedriften med å få en mer effektiv bruk av de digitale plattformene. Effektive prosesser kan være en verdi for kundene, og dermed danne et konkurransefortrinn for Ervik Havfiske AS. Et annet punkt som kom frem i undersøkelsene er at Ervik Havfiske er det eneste linebåtrederiet som bruker SuperOffice. SuperOffice er en digital kommunikasjonsplattform som samler all informasjon på ett og samme sted. Ervik Havfiske AS bruker CCOM og SuperOffice som en del av den daglige driften, og har fokus på å gjøre det enkelt for de ansatte å dele informasjon innad i bedriften. Men, det må tas høyde for at det stadig kommer nye krav som bedriften må følge. Det må også tas hensyn til ressursene som bedriften har tilgjengelig. Per i dag er bruken av digitale kommunikasjon- og informasjonsplattformer en viktig del av hverdagen til Ervik Havfiske AS. This thesis research how Ervik Havfiske AS can use digitization of communication- and information sharing in such a way that it can be used to achieve an advantage in the market. The data in this thesis is gathered through interviews with different maritime companies and organizations. Digital platforms are today important for the communication- and information sharing at Ervik Havfiske AS. It is also important to be able to comply with the authorities' requirements for a safety management systemBy staying up to date on laws and regulations from the authorities, one manages to comply with the underlying requirements. And by continuously working on improvements on the digital platforms, this can help drive the company forward.The company must make sure that all employees have received good enough training and therefor have a high level of digital competence. The company must also create a common understanding of the importance of digital communication- and information platforms.The most important points that emerged in the thesis were to minimize noise sources by means of a continuous focus. This will help the company get a more efficient use of the digital platforms. Efficient processes can be highly valued by customers, and therefore be a form of competitive advantage for Ervik Havfiske AS. Another point that emerged from the interviews is that Ervik Havfiske is the only line boat company that uses SuperOffice. SuperOffice is a digital communication platform that gathers all information in one place.Ervik Havfiske AS uses CCOM and SuperOffice as part of the daily operations and focuses on making it easy for employees to share information within the company. However, it must be considered that there are constantly new requirements that the company must follow. The resources available to the company must also be considered. As of today, the use of digital communication and information platforms is an important part of Ervik Havfiske AS everyday life.