“What are the carrier advantages and disadvantages of IoT cargo tracking?”
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782191Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Teknologi utvikler seg kontinuerlig og tar en større rolle i hver dagen vår.Teknologiendringene de siste årene har har vært bratt seg og forventes å fortsette. Bransjer har blitt presset mot nytenking, og skipsfartsmarkedet må følge denne reisen.
Sporing av varer er implementert i forskjellige bransjer. Hvis et produkt er kjøpt og transportert med et postkontor, vil de levere oppdateringer mens produktet transporteres, om hvor pakken er og når den ankommee. Dette er en kundeservice som kan gi kunden kontroll over den kjøpte varen. Denne typen sporing kan også sees i andre logistikkprosesser, inkludert shipping. Det normale i flere år har vært å spore lasten med strekkoder og håndholdte lesere, noe som krever menneskelige ressurser. Som et resultat har IoT-sporing vist seg å være et nykommene alternativ. Det er en teknologi som potensielt kan levere live sanntids oppdateringer om lastens lokasjon og tilstand. Prognoser viser at IoT-markedet vil vokse eksponentielt de neste årene og ta en større rolle i alle virksomheter. Som et resultat er forskningen vår bygget rundt ideen om IoT-sporing, hvor problemstillingen er:
"Hva er fordelene og ulempene med IoT sporing av last for operatører av skip?"
Forskningen bruker kvalitativ metodikk som et verktøy for å svare på problemstillingen. Den kvalitative metoden ble brukt gjennom muntlige intervjuer. Personene som ble intervjuet hadde en relevant posisjon for å svare på intervjuers spørsmål. Informantene brakte relevant data rundt emnet, data som skal brukes til å svare på problemstillingen.
Forskningen presenterer forskjellige fordeler og ulemper ved potensiell bruk av IoT-lastsporing. Oppgaven beviser at en IoT-sporingsløsning kan gi fordeler som kan være gunstige for en operatør, men negative sider ved teknologien presenteres også. De fleste fordeler er kategorisert under effektivitet, hvor ulempene berører mer menneskelige faktorer som forhold og tillit. Technology is constantly evolving and takes more significant part in out every day. The technology changes the last years have expanded and is expected to continue. Industries have been pushed towards new thinking, and the shipping market needs to follow this journey.
Tracking of goods is implemented in different industries. If a product is purchased and transported with a postal office, they will deliver updates while the product is transported, about where the package is and when it is supposed to arrive. It is a customer service, that can give the customer control of their purchased item. This type of tracking can also be seen in other logistics processes, including shipping. The normal for several years has been to track the cargo with bar codes and handheld readers, something that demands human recourses. As a result, IoT tracking is proven to be an upcoming alternative. It is a technology that potentially can deliver live updates about cargo location and condition. The forecast shows that IoT market will grow exponentially in the upcoming years and take a more significant part in all businesses. As a result, our research is built around the idea of IoT tracking, were the science question is:
“What are the carrier advantages and disadvantages of IoT cargo tracking?”
The research uses qualitative methodology as a tool to answer the science question. The qualitative method was used through oral interviews. The people that were interviewed had a relevant position for answering the interviewer’s questions. The informants where chose to bring relevant data around the subject, data that will be used to answer the science question.
The research presents different advantages and disadvantages of the potential use of IoT cargo tracking. It is proven that a IoT tracking solution could bring advantages that could be beneficial for a carrier, but negative sides of the technology are also presented. Most advantages is categorized as efficiency, where the disadvantages are touching more human factors such as relation and trust.