Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Antoni Vike
dc.contributor.authorSundfær, Kjetil
dc.contributor.authorAlex, Benny
dc.contributor.authorSivasubramaniam, Shivasankar
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:03Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72414873:72415195
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782186
dc.description.abstractOppgavens problemstilling er «Hvordan benyttes digitale hjelpemidler og kommunikasjonsverktøy i tørrbulk-segmentet?». Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke digitale hjelpemidler som finnes i markedet i dag og hvordan disse er med på å effektivisere kommunikasjonen mellom de ulike aktørene i tørrbulksegmentet. Vi ønsker å komme frem til hva de ulike aktørene tenker om digitale hjelpemidler og hvilke barrierer som finnes i bransjen for økt utbredelse. Innsamling av data er blitt gjort gjennom kvalitative intervjuer med befraktere og meglere, og er alle gjennomført via telefon eller Teams. Shipping er en fragmentert bransje noe som gjenspeiler seg i dagens tilbud, og bruk, av digitale hjelpemidler. Aktørene bruker en rekke forskjellige verktøy med ulike funksjoner og ingen programvarer har klart å bryte igjennom som en klar vinner. De fleste verktøyene benyttes til en eller få oppgaver. Dette kan skje som følge av manglende tillit til programvaren, samt et ønske om å beskytte egen informasjon ved å spre den slik at man ikke er avhengig av en leverandør. På grunn av dette vil det være naturlig å anta at de første som bryter igjennom med en markedsledende programvare vil være et stort selskap med store deler av verdikjeden integrert. Tørrbulk står ovenfor en rekke barrierer som forhindrer både investering i og bruk av digitale hjelpemidler. Fordi shipping er en gammeldags bransje hvor mange aktører ønsker å spille med kortene tett til brystet, er det vanskelig å implementere ny teknologi uten markant fokus på tema som cybersikkerhet. En løsning som en «one-time password» plattform hvor aktørene kan dele spesifikke dokumenter og sertifikater med andre aktører kan effektivisere informasjonsdeling i situasjoner hvor man i dag benytter epost. Gjennom bruken av en slik plattform kan man også redusere sjansen for at dokumenter ikke når mottakeren ved bruk av bekreftelser når dokumenter er levert eller åpnet.  
dc.description.abstractThe problem statement for this Bachelor thesis is “How are digital aids and communication tools utilized in the drybulk segment?” The purpose of this thesis is to review which digital aids are currently utilized and how they increase efficiency in the communication between the different players in the drybulk segment. We want to understand how the different players think about digital aids and what barriers stand in the way of increased utilization. Collection of data is done by qualitative interviews with shipbrokers and charterers, and are all done over the phone or Teams. Shipping is a fragmented industry, which is reflected in today’s supply and use of digital aids. Today, the players use several different tools with different functions and none of them have been able to break through as a clear winner. Most of the tools are used for just one or a few tasks. This may be due to a lack of trust in the software, as well as wanting to protect their own information by spreading it so as not to be dependent on one provider. Because of this it would be natural to assume that the first market leading software will be developed by a large corporation with an integrated value chain. Drybulk faces several obstacles that prevent the investment in and use of digital aids. Because shipping is an old-fashioned industry where many of the players prefer to keep their cards close to their chest, it is difficult to implement new technology without a clear focus on topics such as cybersecurity. By implementing a solution with a “one-time password” where the players can share specific documents and certifications with selected counterparts, one can optimize distribution of information in situations where email would otherwise be used. Through the use of a platform like this, one can also reduce the risk that information doesn’t reach the recipient by using read or delivered confirmations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan benyttes digitale hjelpemidler og kommunikasjonsverktøy i tørrbulk-segmentet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel