Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPareliussen, Bjarne
dc.contributor.authorUlstein, Ingebringt Hofset
dc.contributor.authorAndresen, Stine Eikli
dc.date.accessioned2021-09-24T19:17:56Z
dc.date.available2021-09-24T19:17:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72403850:72405312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782179
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven skal vi se nærmere på det grønne skifte i næringen, spesielt hybridiseringen av fartøy. Hensikten med oppgaven er å få innsikt i hvordan et typisk rederi forholder seg til det grønne skifte, i dagen situasjon. Oppgaven er delt inn i fler deler, hvor det starter med bakgrunnen for oppgaven. Dette vil gi mer innsikt i årsaken til prosjektet vi har sett på. Det forteller også litt om avgrensningen vår og bakgrunnen for valgene våre. Oppgavens problemstillinger er: «Hvordan oppleves innføringen av batteriteknologien om bord i båtene og på land?» «Hvor store er besparelsene økonomisk og hvilken effekt har batteripakkene på utslipp?» Videre kommer en teori del, informasjonen som kommer i dette kapitelet blir brukt videre i analyseringen. Vi valgte å fokusere på fire forskningsspørsmål dette for å konkretisere problemstillingene; Hvor fornøyd er mannskapet ombord i fartøyene med batteripakkene?, Suksess og læring i prosjektgjennomførelse, Hvor mye reduseres forbruken av drivstoff i fartøyene med batteripakker?, Hvordan vurderes utbyggingen økonomisk i bedriften? Teorien er derfor knyttet opp mot disse temaene. Etter dette kommer metode delen, her blir metoden presentert for begge problemstillingene. For den første problem stillingen er det kvalitativt forskningsintervju som er blitt bruk som kilde for informasjonen. I den siste problemstillingen er det blitt hentet inn data fra rederiets egne analyser, prognoser og målinger direkte. Dette er fordi den første problemstillingen ønsker vi personlige meninger og erfaringer. Den andre problemstillingen er rettet mot rederiets økonomiske tilstand og teknisk tilnærming. Intervjuene ble transkribert og kodet for å få en god forståelse av hva som ble formidlet. Funnene angående intervjuene blir presentert i empirien, hvor deres meninger og kunnskap blir presentert. De økonomiske og drivstoffdataene blir også presentert her. Senere blir teorien og empirien analysert sammen mot forskningsspørsmålene. Avslutningsvis er det en drøfting og konklusjon. Her blir funnene presentert og råd videreformidlet. Vi mener at grunnlaget for suksess i dette prosjektet avhenger av markedet og om kunder er villig til å betale ekstra for grønnere operasjoner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBatterihybridiseringen i Island Offshore
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel