Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiskeødegård, Marte Fanneløb
dc.contributor.authorMadsen, Andreas Solnørdal
dc.date.accessioned2021-09-24T19:16:57Z
dc.date.available2021-09-24T19:16:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:60244788:61472697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782164
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDe siste tiårene har det vært en trend til at myndighetene avbyråkratiserer seg selv gjennom funksjonelle reguleringer (Nilsen & Størkersen, 2018). I sammenheng med sikkerhetsstyringssystemer innebærer dette at funksjonelle reguleringer gir rederier ansvar for å implementere systemer som resulterer i sikker drift, mens myndighetens ansvar blir da å verifisere at bedrifter har implementert slike systemer. Slike reguleringer legger til rette for at rederiene innfører ulike systemer, noe som kan føre til en ulik praksis. I tillegg er åpner både Sjøveisreglene og Brovaktforskriften for at navigatører kan og skal gjøre situasjonelle tilpasninger, avhengig av forhold og omstendigheter. Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvilke problemstillinger som kan oppstå ved å tillate variabilitet innen skipsdrift. Oppgaven ser nærmere på hva denne variabiliteten har å si for navigering, og motivasjonen for å skrive om dette er min bakgrunn som navigatør og som lærer i navigasjonsfaget. Fokuset er hvordan rederier håndterer variabilitet i utformingen av styringssystemer, hvilket handlingsrom det er i styringssystemene sett fra navigatørens side, samt i hvor stor grad og hvilken type variabilitet det er i navigasjonssituasjoner. Det er benyttet både kvantitativ og kvalitative metoder for å belyse forskningsspørsmålene, og for å skape et bredt sammenligningsgrunnlag. Det ble intervjuet to personer fra rederikontorer og to navigatører, innen offshore og fiskeribransjen. En kvantitativ spørreundersøkelse ble sendt ut til navigatører og har 82 respondenter. Til analysen er det benyttet SPSS. Variabilitet i arbeidssituasjoner og effekten av sikkerhetsstyringssystem diskuteres i lys av blant annet sjømannskap, sosialisering inn i profesjonsfelleskapet, Dreyfus & Dreyfus’ modell for ferdighetstilegnelse og resillience engineering. Oppgaven har flere interessante funn. Blant annet avdekkes det at navigasjonspraksis sjelden er i fokus ved revisjoner og kontroll. Resultatet tyder også på at navigatører som arbeider i offshorebransjen har større ytre motivasjon for å akseptere omfattende sikkerhetsstyringssystem enn de andre bransjene i denne studien. Videre avdekker studien en manglende kunnskap blant navigatører om elektroniske kart, samt et manglende fokus på navigasjonspraksis ved revisjoner og kontroll
dc.description.abstractIn recent decades, there has been a trend for the authorities to de-bureaucratize themselves through functional regulations (Nilsen & Størkersen, 2018). In the context of safety management systems, this means that functional regulations give shipping companies the responsibility to implement systems that result in safe operation, while the authority's responsibility then is to verify that the companies have implemented such systems. Such regulations allow shipping companies to introduce different systems, which can lead to different practices. Also, both the Collision Avoidance Rules and the Watchkeeping regulations make it possible for navigators to make situational adjustments, depending on circumstances and conditions. The purpose of this master's thesis is to elucidate the problems that may arise by allowing variability in ship operations. The thesis looks more closely at what this variability has to say for navigation, and my motivation to write about this particular subject is my background as a navigator and as a navigation teacher. The focus is on how shipping companies address variability in the design of management systems, what possibilities the navigator has to make situational adjustments within the management system, as well as what extent and type of variability in navigation. Both quantitative and qualitative methods have been used to elucidate the research questions and to create a broad basis of comparison. Two of the people interviewed works at shipping company’s offices and two were navigators, in the offshore and fishing industries. A quantitative survey was sent out to navigators and has 82 respondents. SPSS has been used for the analysis. Variability in work situations and the effect of safety management systems are discussed in the light of, among other things, seamanship, socialization into the professional community, Dreyfus & Dreyfus' model for skill acquisition and resilience engineering The thesis has several interesting findings. Among other things, it is revealed that navigation practices are rarely the focus of audits and control. The results also indicate that navigators working in the offshore industry have a greater external motivation to accept comprehensive safety management systems than the other industries in this study. The study also reveals a lack of knowledge among navigators about electronic chars, as well as a lack of focus on navigation practices in audits and inspections.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title«Det skal ikke være nødvendig med huskelapper overalt» Sikkerhetsstyringssystemer og rommet for situasjonell tilpasning for navigatøren
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel