Show simple item record

dc.contributor.advisorBye, Robin Trulssen
dc.contributor.advisorOsen, Ottar L.
dc.contributor.authorVatneødegård, Even
dc.contributor.authorHelvig, Tom André
dc.contributor.authorWinje, Åsmund
dc.date.accessioned2021-09-24T18:43:59Z
dc.date.available2021-09-24T18:43:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82412805:82415417
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782107
dc.description.abstractHensikten med denne bachelorrapporten er å undersøke ulike tilnærminger for bruk av energilagringssystemombord i offshorefartøy, med et fokus på økonomiske og miljømessige gevinster. Et energilagringssystem er en alternativ strømkilde som består av litium-ionbatterier, som kan ettermonteres om bord i fartøyet og samkjøres med generatordriften. Formålet til et energilagringssystem er å redusere driftskostnadene og karbonavtrykket til fartøyet. For å gi et svar på hvilke besparelser et energilagringssystem kan gi, ble det utviklet en simuleringsmodell av et «Energy Management System» (EMS). Dette er et system som er ansvarlig for å kontrollere begrensningene og energistrømmen til batteriet. Simuleringsmodellen har muligheten for å lastes med reelle lastprofiler fra ulike driftsoperasjoner til et offshorefartøy. Resultatene fra simuleringen er flere grafer som viser den totale belastningen for fartøyet, både med og uten batteri. I tillegg estimerer simuleringsmodellen drivstofforbruket og utslippene for lastprofilen. Driftsoperasjonene som har blitt undersøkt er DP, transitt- og havneoperasjon. For å kalkulere en årlig besparelse for hver operasjon, ble det benyttet en gjennomsnittlig operasjonsprofil for et forsyningsfartøy i norske farvann. Resultatene viser at ved å installere et energilagringssystem vil det potensielt kunne redusere fartøyets totale drivstofforbruk med 8,58% årlig. I tillegg vil det redusere fartøyets årlige karbonavtrykk med 1573,26 tonn CO2-ekvivalenter. De samlede resultatene viser at en ettermontering av et energilagringssystem vil være en lønnsom utvidelse. Systemet vil redusere drivstofforbruket, minske utslippene og gi betraktelig lavere driftskostnader. I tillegg tilføyer et energilagringssystem en ekstra sikkerhet til fartøyet, ved å ha en tilgjengelig effektreserve dersom en feil skulle oppstå med generatordriften.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleModellering og drift av energilagringssystem for offshorefartøy
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record